A MADRID

Un institut crea una aula amb pedals per fer activitat física durant les classes

L'anomenada 'Aula Pedal' és un projecte d'una investigadora de la Universitat Politècnica de Madrid

zentauroepp50471426 madrid 19 10 2019 sociedad el instituto fraguas utiliza peda191019124213

zentauroepp50471426 madrid 19 10 2019 sociedad el instituto fraguas utiliza peda191019124213 / EUROPA PRESS

4
Es llegeix en minuts

L’Institut Antonio Fraguas ‘Forges’ de Madrid capital ha habilitat una aula amb pedals perquè els alumnes facin activitat física durant les classes i no només durant l’assignatura d’Educació Física.

«Ens preocupa que els joves no fan gaire exercici, són molt sedentaris: el mòbil, la tele, l’ordinador... Almenys una hora al dia aquí en fan una mica. Després, resulta que també sembla que té avantatges a l’hora d’asseure’s bé, parar atenció...», ha assenyalat el professor de Llengua Juan Torralba en declaracions a Europa Press durant una de les seves quatre lliçons setmanals.

L’anomenada ‘Aula Pedal’ és un projecte de la investigadora de la Universitat Politècnica de Madrid i professora d’Educació Física del ‘Forges’, Beatriz Polo, el treball de la qual consisteix a buscar estratègies per augmentar el nivell d’activitat física dels alumnes.

El centre ha fet una inversió per recolzar el projecte, ja que l’aula compta amb taules regulables en altura i cadires especials, a més dels pedals i els pulsòmetres que porten els alumnes, a qui Polo ha destinat part de la seva Beca d’Internacionalització de Doctorands.

Amb aquesta beca va costejar la seva estada als Estats Units, on va descobrir estratègies com les aules amb pedals i els pupitres actius i va comprovar que eren viables, per la qual cosa va decidir provar-les a Espanya.

A finals del curs passat va fer un projecte de viabilitat al ‘Forges’, que va consistir a posar en pràctica les classes amb pedals en diferents assignatures –set en total– i amb 157 alumnes de diferents edats durant un període de cinc setmanes. Un 87 per cent d’alumnat va dir que li agradava el projecte i el volia continuar.

Aquest curs, per al desenvolupament del projecte, era necessari aplicar-lo a un nivell sencer i que el mateix professor donés classe a tots els alumnes, i l’únic voluntari a l’inici del curs que complia aquests requisits va ser Torralba, que feia classe de Llengua a tot 4t de l’ESO, dos grups de 30 alumnes cada un, quatre hores a la setmana.

«No és una idea tan estranya»

«Si ho expliques és una mica estrany: alumnes que seran a classe pedalant mentre reben classe. Llavors, a priori, a qualsevol professor li xoca, però si ho veus realment no canvia gran cosa, la classe es fa pràcticament igual o millor i ells fan exercici, no és una idea tan estranya, sinó que sembla que funciona», ha manifestat Torralba.

De fet, Polo ha assegurat que l’any passat es va controlar la competència matemàtica amb un pretest i un posttest per comparar el grup de control i el grup d’intervenció i que va resultar que hi havia una «lleugera millora».

«El nostre objectiu era almenys que es quedés neutre, que no baixessin els resultats, i no només no van baixar sinó que van augmentar lleugerament», ha dit la investigadora. «I també ho vam veure en condició física», ha prosseguit Polo, que ha explicat que se’ls va fer la mateixa prova de condició física abans i després, un test de 20 metres.

A l’‘Aula Pedal’ els alumnes estan asseguts de dos en dos i 15 alumnes pedalen i els altres 15, no, perquè en funció dels resultats de diferents test de condició física, competència lingüística i atenció i mitjançant una eina estadística s’han configurat dos grups equilibrats. Així, un serà grup pedal i un altre grup de control fins al desembre, quan s’intercanviaran els papers.

Esperant resultats

«Sembla que està fet sobre la marxa, però no porta un rigor total, està molt mesurat», ha remarcat Polo, que ha recalcat que es tracta d’una investigació en curs de la qual s’esperen obtenir resultats pròximament.

Ara per ara, segons el professor de Llengua, pedalar i atendre a classe «és compatible, com a mínim igual que a qualsevol altra aula». «No hi veig grans diferències, fins i tot els veig més ben asseguts», ha assenyalat, mentre ha indicat que, per exemple, els alumnes no es regiren tant al seient, com passa a les aules normals.

«Ahir vaig tenir una classe diferent, eren ells els que estaven fent la classe i jo estava assegut, en unes exposicions orals, i em vaig asseure en uns pedals perquè em va tocar per casualitat i vaig estar tota la classe pedalant. Hi ha un moment que desconnectes, però sí que estava concentrat en el que estava passant aquí», ha afirmat. No obstant, per fer exàmens prefereix una aula on els alumnes estiguin separats perquè «és més fàcil de controlar».

Polo ha indicat que hi ha articles científics que diuen que l’activitat física ajuda els alumnes amb trastorns d’atenció, i que al ‘Forges’ van comprovar el curs passat que pedalar millora el comportament dels «alumnes disruptius», ja que estan entretinguts fent activitat física.

La docent ha destacat que el decret vigent a la Comunitat de Madrid, a l’article 9.4, «diu que diàriament cal promocionar als centres escolars l’activitat física i l’esport», mentre ha defensat l’augment de les hores d’Educació Física, que segons el Govern regional passaran de dues a tres el curs que ve.

El ‘Forges’ ha sol·licitat ser un dels Instituts promotors de l’activitat física i l’esport (IPAFD), i desenvolupa un projecte compromès amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides.

En aquesta línia, la directora del centre, Laura Moreno, ha aprofitat per reclamar un pavelló esportiu, ja que es tracta d’un centre nou que va obrir les portes el curs passat sense acabar i no disposa de gimnàs.

CAFETERIA BIO

Notícies relacionades

Aquest curs, l’Institut Antonio Fraguas també ha inaugurat una cafeteria cent per cent orgànica, gestionada per l’empresa ‘Pleneat’, que compta amb els seus propis terrenys a Conca que destina a ramaderia i agricultura ecològica.

Moreno ha remarcat la importància d’«ensenyar a menjar bé des de nens i adolescents», per la qual cosa el centre no ofereix llaminadures ni refrescos amb sucre, sinó brioixeria i bocates sense farines ni sucre refinats i menjar orgànic.