ESTUDI CIENTÍFIC

El menjar sembla més saborós quan es té gana

zentauroepp46169127 dieta190704135219

zentauroepp46169127 dieta190704135219 / lev dolgachov

Un circuit neuronal a l’hipotàlem fa que el menjar sembli més saborós quan es té gana, segonshan demostrat un equip d’investigadors del’Institut Nacional de Ciències Fisiològiques del Japó en un estudi publicat a la revista ‘Nature Communications’.

Generalment, les persones solen preferir els sabors dolços perquè s’associen a aliments rics en calories, i eviten els amargs perquè al·ludeixen a productes en mal estat. No obstant, quan es té gana aquestes percepcions solen modificar-se.

I és que, segons han observat els científics en ratolins, aquells que tenien més gana solien preferir més els aliments dolços, si bé no rebutjaven tant els amargs. Arran d’aquesta observació, van analitzar les neurones que expressen el pèptid relacionat amb Agouti (AgRP), que se sap que s’activen durant els estats de gana per desencadenar el comportament d’alimentació.

Dues vies neuronals

D’aquesta forma, els investigadors van identificar dues vies neuronals que són subjacents als canvis induïts per la gana en les preferències de gust. «Les neurones que expressen AgRP són a l’hipotàlem, que és una regió del cervell que juga un paper vital en la regulació de la gana. Vam activar selectivament aquestes neurones que expressen AgRP en ratolins utilitzant tècniques quimiogenètiques i optogenètiques per veure si influeixen en la percepció dels gustos observats en condicions de dejuni», han explicat els autors.

Les tècniques optogenètiques i quimiogenètiques són mètodes comunament utilitzats per estudiar l’activitat neuronal perquè poden manipular l’activitat neuronal amb molta precisió. L’optogenètica introdueix agents sensibles a la llum a les neurones diana, l’activitat de les quals pot ser manipulada per la llum, mentre que la quimiogenètica introdueix receptors de disseny per afectar l’activitat de les neurones diana pels seus lligands sintètics específics.