A MADRID

El fan del patinet elèctric que s'ha passat a la moto fart de traves

Juan Jiménez, expresident de la primera associació de patinadors, ha desistit per les voltes a les quals obliga la normativa

L'experiment de patinet compartit als districtes de la capital fracassa per l'al·luvió de robatoris i vandalisme

zentauroepp49459189 soc patinete190816172736

zentauroepp49459189 soc patinete190816172736 / JOSE LUIS ROCA

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

La decisió que ha pres Juan Jiménez il·lustra a la perfecció el que està passant amb el patinet elèctric a Madrid i altres capitals. Ell és un fan d’aquest innovador mitjà de transport. No només és soci d’una empresa de lloguer compartit d’aquests enginys sinó que fins fa uns mesos presidia l’Associació d’Usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (AUVMP), l’entitat que més ha promogut el seu ús, lluitant per una "regulació justa". Però s’ha vist abocat a prendre una decisió dolorosa. S’ha comprat una moto i, a més de gasolina, perquè intentar traslladar-se a la feina amb patinet li ha resultat "inviable".

 "Has de fer unes voltes terribles perquè hi ha pocs carrers importants en els quals puguis circular, no pots sobrepassar els 25 km/h, tardo més del doble que en una moto a fer el mateix trajecte...",  lamenta. A Madrid, els patinets no poden circular més que pels carrils bici i carrers limitats a 30 km/h, però de tots dos n’hi ha molt pocs que connectin entre diversos barris. Tenen vetades les voreres, les calçades i els carrils de plataforma única, aquells en els quals la velocitat està limitada a 30 km/h però disposen de més d’un carril per sentit i en què les bicicletes gaudeixen de prioritat.  

Normes que no es compleixen

A més de desincentivar el seu ús, tanta restricció té un altre efecte pervers. Gairebé ningú compleix la normativa. N’hi ha prou amb fer un volt per la Gran Via, a l’epicentre de Madrid Central, per comprovar que molts circulen per la voreres i el carril de plataforma única. En realitat no podrien fer-ho ni per un lloc ni per l’altre però ningú els ho impedeix potser perquè és absurd. ¿Té sentit que a l’eix principal de la zona de baixes emissions estigui vetat un dels mitjans de transport més ecològics?

Notícies relacionades

Eskay, l’empresa de la qual Juan Jiménez és soci, també ha retirat dels carrers els patinets de lloguer compartit perquè "els números no surten". Ara els lloga a través de botigues amb locals. Tot i que no vol entrar en detalls, és obvi que l’experiment de patinet compartit emprès per l’Ajuntament de Madrid també està sent un fracàs.

100 robatoris al dia

Barcelona va prohibir el lloguer compartit però Madrid va voler experimentar autoritzant-lo amb moltes limitacions. El febrer passat va concedir 8.600 llicències de les més de 100.000 sol·licitades. Els beneficiaris van ser 18 empreses, cada unes de les quals tenia com a àmbit d’actuació d’un a tres districtes de la ciutat. El resultat ha sigut que en les àrees més perifèriques el sistema no ha funcionat a causa del vandalisme. Més de 100 robatoris al dia han delmat les flotes fins que les empreses han deixat de reposar-les. La majoria han acabat treballant només al centre tot i que incompleixen les condicions en les quals van rebre la concessió.