El descontrol normatiu confon els usuaris del patinet

El retard en l'aprovació de la regulació estatal deguda a la falta de Govern provoca buits legals

El reial decret prohibirà circular per la vorera, superar els 25 km/h i transportar més d'una persona

zentauroepp49459202 soc patinete190816172532

zentauroepp49459202 soc patinete190816172532 / JOSE LUIS ROCA

4
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

La falta d’una regulació estatal i les nombrosos traves que han imposat els municipis alspatinets elèctrics han sumit en la confusió molts dels usuaris d’un mitjà de transport net l’expansió del qual s’ha frenat en els últims mesos en la majoria de les ciutats. El reial decret que ha d’establir per on i en quines condicions poden circular segueix congelat en un calaix de la Direcció General de Trànsit (DGT) fins que es constitueixi el nou Executiu, una cosa que podria passar al setembre o demorar-se uns mesos més si es convoquen noves eleccions. Mentrestant, cada ajuntament ha anat aprovant la seva pròpia legislació amb normes de vegades molt restrictives i fins i tot contradictòries que de tota manera amb prou feines es compleixen.

La DGT ja va anunciar fa molts mesos quines serien les línies bàsiques de la seva regulació. Espanya havia de ser un país pioner a Europa a l’hora d’establir límits a un nou enginy que semblava destinat a envair les ciutats, amb els consegüents problemes de seguretat, sobretot per als vianants. El primer pilar és que havia de quedar totalment prohibida la circulació dels patinets per les voreres i les vies interurbanes. També s’havia de limitar tècnicament els aparells perquè no sobrepassessin els 25 km/h, fer controlsd’alcohol i drogues i prohibir l’úsd’auriculars  o el mòbil. Tampoc es permetria transportar més d’una persona.     

Municipis sense llei

Els mateixos municipis van sol·licitar a la DGT que aprovés una normativa estatal que oferís cobertura jurídica i uniformitzés en certa mesura les seves regulacions locals, però la confusa tramitació a la qual està sotmès un reial decret va impedir que estigués llest abans de les anteriors eleccions i al fracassar la primera investidura, l’aprovació s’ha retardat encara més.

La gran majoria de ciutats han aprovat les seves normes. Totes tenen en comú que s’impedeix circular per les voreres, però en molts municipis de mida mitjana o més petits no s’ha pres cap mesura. Els patinets poden circular lliurement i a la velocitat que vulguin per la voreres. On s’ha prohibit a les voreres també s’ha vetat a la calçada, amb la qual cosa només li queda al patinet circular pel carril bici i quan aquest a penes existeix no queda espai per al nou mètode de transport. Alguns l’han prohibit als menors d’edat, d’altres no.  

Barcelona és la ciutat que més ha treballat i difós la seva normativa, tot i que n’hi ha prou amb fer un volt per la ciutat per adonar-se que el seu nivell de compliment és escàs. Molts continuen circulant amb impunitat per la voreres. Pitjor encara, a pocs quilòmetres de la ciutat, hi ha municipis de l’àrea metropolitana, com Sant Joan Despí o Sant Adrià, on encara no hi ha norma a la qual atenir-se.

Caiguda de vendes

"Els llimbs legals i les traves han fet que molta gent es desanimi. L’any passat vam viure un boom, a totes les botigues veníem algun patinet cada setmana, però aquest any hi ha hagut una caiguda. Ara pot passar un mes sense que en surti cap", explica Raquel Álvarez, administradora de Cityboard, una de les empreses punteres del sector.

La seva sensació és que el patinet ha sigut "una moda que està passant". "Ara el que triomfa i al que ens dediquem cada vegada més és a la bicicleta elèctrica plegable. Per una mica més de diners, té moltes més prestacions, si s’acaba la bateria no et quedes penjat i pots anar per tot arreu", explica. Si un patinet elèctric ben equipat pot sortir per uns 500 euros, per 200 més es pot adquirir una  bici elèctrica plegable, explica la Raquel.

La majoria de països europeus, alguns dels quals havien demanat informació a Espanya sobre els seus treballs, ja han pres la iniciativa i estan aprovant normatives bastant avançades. França vetarà al setembre la circulació per les voreres i a més de 25 km/h mentre que a Alemanya, des del juliol passat està prohibit que circulin a més de 20 km/h i s’impedeix que el condueixin els menors de 14 anys. També s’exigeix la mateixa assegurança de la qual allà han de disposar els ciclomotors i les bicicletes elèctriques d’alta velocitat (45 km/h).

Assegurança i casc

Notícies relacionades

La DGT planteja donar més endavant un nou pas de rosca a la regulació i exigir assegurança, armilla reflectora i casc. La decisió no està presa sinó en fase de reflexió. El que descarta per complet és la creació d’un carnet com a Israel. Des del gener passat per anar en patinet elèctric i bicicleta és obligatori en aquest país haver obtingut una nova llicència de conduir, denominada A3, disponible a partir dels 15 anys i mig, després d’haver seguit un curset a l’escola.

La part menys visible de la normativa estatal pendent, la de les exigències tècniques del vehicle, no deixa de ser important. Un vegada s’aprovi el reial decret, la DGT té previst publicar en uns dos mesos el denominat manual d’especificacions tècniques que entre altres coses establirà l'obligatorietat de portar llums davanters, posteriors i de frenada, intermitents, frens de disc, velocímetre, manillars d’ample homologat i una placa identificativa amb codi QR. Mentre això no existeixi, cada fabricant ofereix els elements que li sembla com pot veure’s en els aparells que circulen pels carrers.