El reinici d'una connexió bàsica

Un viaducte unirà l'A-2 i l'AP-7 el desembre de l'any que ve

Les obres acaben de reiniciar-se després de quatre anys d'aturada per la crisi

Els nous carrils evitaran les rocambolesques desviacions per evitar el peatge

a2obras

a2obras / TAFYR (FERROVIAL)

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

S’acabaran les voltes interminables per estalviar-se un peatge. I les cues de camions. I les caravanes de cotxes buscant l’entrada a una autopista gratuïta. ¿Quan? El desembre del 2020. Dins de poc més d’any i mig. Serà llavors quan estarà acabada l’esperada connexió entre l’autopista A-2 Lleida-Barcelona amb l’AP-7 (Tarragona-Girona) i la B-30 (la calçada lateral en els dos vallesos).

El nucli d’aquesta connexió viària, un importantíssim nus d’accés a Barcelona des de Tarragona, Lleida i Girona, es troba en els termes municipals de Castellbisbal i Sant Andreu de la Barca, i molt a prop de Rubí i Sant Cugat del Vallès, dos dels municipis que més pateixen el trànsit del tram gratuït tant de la B-30 com del tram central de l’AP-7. Ja està acabat un estilitzat viaducte i falta acabar les altres connexions entre dues autopistes, sota diversos ponts i per sobre de les vies de l’AVE i altres trens de Renfe i fregant diversos polígons industrials.

Volta per un polígon

Fins ara, els cotxes i camions que procedeixen de Girona i es dirigeixen a Lleida es veuen abocats cap a l’autopista de peatge AP-2 malgrat que la gratuïta A-2 és més curta i està a escassa distància física, però sense connexió real. Si volen evitar pagar els peatges de l’AP-2 han de sortir de l’AP-7/B-30 per Rubí i dirigir-se a una petita carretera local per anar fins a un polígon industrial a Castellbisbal, on a través d’una rotonda poden entrar a l’A-2 i seguir camí gratuït a Lleida. Una desesperant volta en hora punta.

Un problema semblant tenen els milers de vehicles que procedeixen de Lleida per l’A-2 i volen anar cap a Girona, o a Sant Cugat del Vallès i Rubí. Actualment, han de continuar cap a Molins de Rei, on han de realitzar un canvi de sentit per tornar cap a la B-30. En definitiva, uns 10 quilòmetres més de recorregut absurd.

40.000 cotxes cada dia

Per evitar totes aquestes voltes es va començar a construir una nova connexió de 850 metres per on cada dia passessin 40.000 vehicles, una part important dels prop de 200.000 cotxes que diàriament transiten entre les comarques del Baix Llobregat i el Vallès Oriental. Per això, quan fa uns dies es van reiniciar les obres després de quatre anys d’aturada, van assistir a l’acte, com si fos ja la inauguració del tram definitiu, els alcaldes i altres representants dels municipis més afectats: Castellbisbal, Sant Andreu de la Barca, Martorell, Molins de Rei, Pallejà, El Papiol, Rubí, Terrassa, Corbera i Sant Cugat del Vallès. Tots ells s’havien unit en una plataforma per desencallar les obres, iniciades el 2007 i parades des de fa quatre anys per la crisi.

Notícies relacionades

"Ells, els alcaldes, són els autèntics protagonistes d’aquesta infraestructura, ja que són els qui han estat lluitant-hii els qui han demostrat que es poden aconseguir grans coses en poc temps gràcies a la col·laboració entre les diferents administracions", va explicar la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera. Va ser precisament Cunillera qui es va comprometre a desencallar aquesta infraestructura quan va assumir el càrrec fa vuit mesos. Així va aconseguir que el Consell d’Estat donés el vistiplau i que el Consell de Ministres del 21 de desembre passat aprovés la represa de les obres.

Ara les màquines ja estan ampliant els marges de l’AP-7 i de l’A-2 per acabar les connexions. D’entrada, l’AP-7 passarà de tenir quatre carrils per sentit a tenir-ne sis. Els dos nous per cada costat seran els que s’uniran amb l’autovia a Lleida. I gratis.

La variant de Vallirana també entra en la seva recta final

El desbloqueig de la connexió de l’A-2 amb l’AP-7 no ha sigut l’única gran obra reactivada rere el fre a la inversió pública a Catalunya registrat en els últims anys per l’entossudiment del Govern del PP. Però en els últims mesos diverses actuacions del Govern socialista han permès iniciar de nou el moviment de les màquines a les carreteres. De fet, <strong>des de finals de l’any passat les licitacions i acabaments d’obres pendents han augmentat el 66% respecte al 2017.</strong>