Pràctiques anticompetitives

Brussel·les multa Glovo i Delivery Hero amb 329 milions per crear un càrtel

Les dues empreses han admès compartir informació privilegiada prèvia a la fusió per reduir la seva competència en el mercat del repartiment a domicili

Brussel·les multa Glovo i Delivery Hero amb 329 milions per crear un càrtel
2
Es llegeix en minuts
Beatriz Ríos
Beatriz Ríos

Periodista

ver +

La Comissió Europea va multar ahir amb 329 milions d’euros l’espanyola Glovo i l’alemanya Delivery Hero per crear un càrtel, previ a la seva fusió, en el sector del repartiment de menjar a domicili, que es va allargar durant quatre anys i que les dues empreses han admès.

"Delivery Hero i Glovo han violat les normes europees de competència al participar en un càrtel en el sector dels serveis online d’entrega de menjar a domicili", va dir la vicepresidenta primera de la Comissió, Teresa Ribera, al càrrec de la política de competència, en roda de premsa. Per a Ribera, "això demostra que la propietat horitzontal creuada entre competidors pot facilitar conductes anticompetitives".

L’operació va ser senzilla però no simple. El juliol del 2018, Delivery Hero va adquirir una participació minoritària que no li permetia controlar Glovo però sí estar present en les reunions de la seva junta executiva. Aquesta participació minoritària, en si mateixa, no és il·legal. Que totes dues parts la utilitzessin per compartir informació sensible i coordinar les seves estratègies amb l'objectiu de reduir la competència, tal com la Comissió ha provat, sí que ho és.

Ribera va reconèixer que aquest tipus de participacions minoritàries és habitual. També va defensar la seva importància en contextos com el de Glovo i Delivery Hero, que es trobaven en una operació de compra. "Poder tenir accés a informació rellevant per assegurar-se que la decisió d’invertir és sensata és perfectament normal", va dir la vicepresidenta executiva, però en aquest cas no tenien aquesta finalitat, sinó la de marcar estratègies comunes.

L’acord es va tancar entre resorts d’esquí a Suïssa i llargues nits en xalets de luxe, però també a través de correus electrònics i "detallades" converses de WhatsApp, segons fonts comunitàries. Allà discutien des dels mercats on entrar o quines accions d’altres empreses compraven. Brussel·les ha tingut accés en la seva investigació a tots aquests documents.

Quatre anys de col·laboració

Durant els quatre anys que van passar des del 2018 fins que el 2022 Delivery Hero va obtenir Glovo, totes dues van compartir informació sensible i van coordinar operacions, amb l’objectiu de reduir la competència en el sector. Segons la Comissió, les companyies van aconseguir amb aquesta estratègia substituir la competència "per una coordinació anticompetitiva a diversos nivells".

Notícies relacionades

Brussel·les acusa Delivery Hero i Glovo d’intercanviar informació sensible des del punt de vista comercial –des de preus fins a estratègies comercials o desenvolupament de productes–, i repartir-se els mercats. Aquesta pràctica va afectar tot l’Espai Econòmic Europeu, que inclou, a més dels països de la Unió Europea, Noruega, Islàndia i Liechtenstein, on totes dues evitaven competir entre si.

A més, és la primera vegada que la Comissió multa una empresa per un cas de no poach agreement, és a dir, un acord entre dues empreses per no robar-se empleats. Una cosa que Glovo i Delivery Hero també van pactar. "És el tipus d’acord que redueix els salaris i la mobilitat laboral", va dir Ribera.