COMISSIÓ DE SEGUIMENT

La Generalitat exigeix a Foment una aportació més gran a l'ATM

La conselleria de Territori i Sostenibilitat reclama la implicació del Govern en el finançament del transport públic

zentauroepp41066484 contaminacion180404202206

zentauroepp41066484 contaminacion180404202206 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

La Generalitat considera que els 110 milions d’euros que aporta anualment el Govern  al’Autoritat del Transport Metropolità (ATM)  són clarament insuficients. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, fa mesos que demana al ministre de Foment, José Luis Ábalos, que es recuperin els nivells del 2010, quan el govern central hi invertia uns 150 milions d’euros a l’any. “Per al Govern, el transport públic és una prioritat, perquè d’una xarxa eficient de transport públic se’n deriven beneficis per a la salut i el medi ambient, com la millora de la qualitat de l’aire i la reducció de gasos d’efecte hivernacle”, han expressat fonts del departament de Calvet després de la primera reunió de la Comissió d’avaluació i seguiment de l’acord per millorar la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona.

L’acord va ser subscrit a començaments de l’any passat entre la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona i representants locals. Aquest document estableix els compromisos entre les diferents institucions per reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit a la zona en el termini de 15 anys.

El conseller Calvet presideix la comissió i estava previst que atengués els periodistes en plena picabaralla amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, a compte de la congelació de les tarifes del transport públicAda Colaula congelació de les tarifes. No obstant, “un imprevist a última hora”, segons fonts de la conselleria, han impedit al també president de l’ATM, participar en la reunió.

Contaminació marítima i terrestre

Notícies relacionades

En lloc del conseller, la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, ha defensat la creaciód’una zona de baixes emissions alMediterrani. Amb la creació d’aquesta nova figura “per reduir els contaminants atmosfèrics, com ara el diòxid de nitrogen (NO2), que emeten els barcos, les infraestructures marítimes del Mediterrani vetarien l’entrada dels barcos més contaminants.

La comissió admet, amb tot, que la major part de la contaminació atmosfèrica de la conurbació de Barcelona prové del trànsit rodat. En aquest sentit, Subirà ha destacat el compromís de les diferents institucions per reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit i arribar així, de manera gradual, als nivells recomanats perl’Organització Mundial de la Salut (OMS). La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat ha anunciat la celebració d’una nova reunió sobre la qualitat de l’aire el pròxim mes de març per fer el seguiment de les diferents accions i mesures implementades per les administracions.