INVESTIGACIÓ JUDICIAL

Imputats un alt càrrec de Renfe i tres tècnics d'Ineco per l'accident de l'Alvia

El jutge els cita tots quatre després que els assenyalés l'excap de seguretat d'Adif, també investigat

La causa suma, amb el maquinista Francisco Garzón, sis candidats a asseure's al banc dels acusats

icoy23120928 santiago alvia accidente160707212433

icoy23120928 santiago alvia accidente160707212433

1
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró
Manuel Vilaseró

Periodista

ver +

El jutge que instrueix la causa de l'accident del tren Alvia en què van morir 80 persones a Santiago de Compostel·la ha cridat a declarar com a investigats l'exdirector de seguretat en la circulació de Renfe, Antonio Lanchares, i tres tècnics de la consultora Ineco (propietat d'Enaire, Adif i Renfe) que van portar a terme una avaluació de la seguretat de la línia.

La citació es produeix després que l'exdirector de seguretat d'Adif Andrés Cortabitarte, també imputat, afirmés en la seva declaració que Lanchares tenia “el mateix grau de responsabilitat” que ell en la seguretat de la línia, segons afirma el titular del Jutjat d'Instrucció número 3 de Santiago, Andrés Lago, en la resolució dictada aquest divendres.

“La tasca d'avaluació de riscos prèvia a la posada en funcionament de la línia no era una competència exclusiva d'Adif sinó compartida amb l'operadora ferroviària, que, en cas d'advertir alguna situació de risc, podria fins i tot qüestionar o oposar-se a l'emissió del preceptiu certificat de seguretat que hauria d'emetre Adif”, s'afirma en la resolució.

Comissió rogatòria

La investigació també s'obre als especialistes d'Ineco després que Cortabitarte assenyalés que la seva actuació “no es limitava a una mera funció auditora exempta de capacitat decisòria o propositiva sinó que eren aquests tècnics els encarregats d'efectuar l'avaluació de riscos i, en cas de trobar-ne algun que no fos menyspreable, comunicar a Adif les mesures necessàries per conjurar-lo”.

Notícies relacionades

El jutge també ha acordat remetre una comissió rogatòria a l'Agència Europea del Ferrocarril després que aquesta desatengués la seva petició de remetre-li un informe que criticava que en la investigació de l'accident portada a terme per la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF) no s'haguessin abordat les "causes arrels" de l'accident.

Els nous imputats han sigut citats el 7 i el 8 de novembre. Amb ells són ja sis les persones que podrien asseure's al banc dels acusats, al sumar-se al citat alt càrrec d'Adif i el maquinista Francisco Garzón.