publicat a 'Epidemiology'

La contaminació del trànsit redueix la capacitat d'atenció dels nens a curt termini

Un estudi conclou que els alumnes que estudien en centres amb nivells més alts de pol·lució rendeixen menys

icoy35635475 trafico161011193355

icoy35635475 trafico161011193355 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Antonio Madridejos
Antonio Madridejos

Periodista

ver +

La contaminació procedent del trànsit disminueix la capacitat d'atenció dels nens a curt termini, segons un estudi dut a terme per investigadors de l'Institut de Salut Global (ISGlobal) amb 2.700 menors de la ciutat de Barcelona i que publica la revista 'Epidemiology'.

Amb independència dels efectes que la contaminació atmosfèrica té sobre el desenvolupament neurològic a llarg termini, els investigadors d'ISGlobal han demostrat que aquesta també té conseqüències a curt termini.

L'estudi mostra que els nivells diaris de diòxid de nitrogen (NO2) i carboni elemental (o carboni negre), dos dels contaminants associats al trànsit, produeixen fluctuacions en la funció de l'atenció en els menors.

El punt de partida d'aquest estudi era un treball anterior que havia establert una associació entre l'exposició dels nens a la contaminació atmosfèrica procedent del trànsit i el desenvolupament de la funció de l'atenció i la memòria de treball a llarg termini.

39 ESCOLES

Amb l'objectiu de seguir aprofundint en el coneixement sobre els efectes de la contaminació procedent del trànsit en el desenvolupament neurològic dels menors, en aquesta ocasió van plantejar un estudi de seguiment a uns 2.700 nens i nenes de prop de 300 aules de 39 col·legis de la ciutat de Barcelona.

Al llarg d'un any, els científics van realitzar quatre visites als escolars, en què van avaluar per mitjà de tests per ordinador quatre dominis diferents dels processos d'atenció.

Les dades obtingudes a través d'aquestes proves es van creuar amb mesuraments diaris dels nivells de NO2 i carboni elemental tant a l'exterior com a l'interior de les aules.

L'anàlisi dels resultats mostra que els increments en els nivells ambientals dels contaminants procedents del trànsit estan associats amb una disminució en tots els processos d'atenció dins de les aules.

Més concretament, els dies que els nens i les nenes van estar exposats a nivells de contaminació més alts van mostrar un retard equivalent a més d'un mes en la millora natural de la velocitat de resposta que caldria esperar com a conseqüència del desenvolupament amb l'edat.

RESPOSTA "MÉS LENTA"

"La resposta dels nens i nenes va ser més lenta i menys consistent els dies amb nivells més alts de contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit en l'ambient", ha resumit l'investigador d'ISGlobal i catedràtic de Salut Pública la Universitat Pompeu Fabra (UPF) Jordi Sunyer.

Notícies relacionades

"Desconeixem -ha afegit- l'impacte que pot tenir en els processos d'aprenentatge, encara que l'efecte estimat va ser modest a nivell individual, quan s'extrapola aquest tipus d'exposicions comunes amb efectes petits en la funció cognitiva a nivell poblacional, l'impacte és important".

Segons l'investigador, "estem davant una evidència més sobre la necessitat d'evitar la contaminació atmosfèrica al voltant dels centres escolars, i molt especialment la provinent dels vehicles dièsel"