LA POLÍTICA MEDIAMBIENTAL

Objectiu: Veto de 12 hores als cotxes més contaminants en episodis crítics a BCN

L'Àrea Metropolitana restringiria el trànsit entre les rondes entre les 8 i les 20 hores en dies d'elevada pol·lució

La mesura ha de comptar amb el suport de la Generalitat i de Colau, que demana unitat per aconseguir l'objectiu

jjubierre36375468 coches en barcelona161228123805

jjubierre36375468 coches en barcelona161228123805 / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

Els vehicles més contaminants es poden veure obligats a circular exclusivament a hores intempestives per desplaçar-se per les rondes de Barcelona i el territori que aquestes delimiten. Per intempestives en matèria de trànsit s’han d’entendre aquelles franges de la jornada allunyades de les hores punta: de les vuit del matí a les vuit del vespre, segons ha establert l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en la seva proposta per reduir l’impacte ambiental del trànsit en les fases d’episodis crítics d’emissió de NO2 i partícules en suspensió.

La idea, que ha de comptar amb l’aprovació del govern municipal d’Ada Colau i de la Generalitat, és una de les apostes de política mediambiental i de mobilitat de l’ens, que ahir va aprovar el programa de mesures contra la contaminació atmosfèrica. També queda pendent de definir si el veto s’aplicaria de manera contínua o de manera parcial durant aquest horari.

Fonts coneixedores de les converses destaquen la bona predisposició del consistori barceloní davant l’estratègia anticontaminació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Durant la trobada, Colau, que també presideix aquest organisme, va emfatitzar la necessitat d’unir-se per plantar cara a la pol·lució, «que no coneix límits geogràfics ni administratius», però que ha de ser considerada com un «repte global» a causa de l’impacte que té en la salut humana i com a factor decisiu per augmentar la bretxa social.

També el vicepresident de Mobilitat i Transport, Antoni Poveda, va qualificar de «problema greu» l’atmosfera que respiren els ciutadans i es va mostrar optimista sobre el canvi de mentalitat que s’hi comença a observar, com s’apreciava a l’últim baròmetre de Barcelona, en el qual apuntaven a la qualitat de l’aire com una de les principals preocupacions.

El veto s’aplicaria en episodis de forta contaminació, quan se superi en dues o més estacions atmosfèriques el llindar de 200 micrograms per metre cúbic, en el cas del NO2, i de 80 micrograms per a les partícules PM-10. Circumstàncies que tenen lloc de manera molt esporàdica a la capital catalana i el seu entorn (no més de tres episodis de NO2 i un de PM-10 de mitjana a l’any, segons informa l’ens).

Notícies relacionades

46 MILIONS / El programa contra la contaminació atmosfèrica compta amb un pressupost inicial de 46 milions d’euros per sufragar 33 actuacions específiques que es desenvoluparan els tres pròxims anys. Es tracta d’iniciatives com la creació de la targeta verda, un nou títol de transport gratuït durant tres anys per a aquells propietaris de vehicles més contaminants que decideixin portar-los al desballestament.

Altres idees són l’ampliació de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, renovar la flota d’autobusos de l’AMB per electrificar el 100% de la flota i deixar d’homologar taxis de combustible dièsel a partir del 2019. Fa dues setmanes en el segon Consell de Mobilitat, Poveda també va anunciar davant entitats, experts i autoritats la voluntat d’integrar els 18 municipis de l’AMB de la segona zona tarifària del transport públic en la primera corona per abaratir els desplaçaments prescindint de l’automòbil.