«Em sento anul·lada»
Un jutjat de Badalona va negar a una dona amb discapacitat la possibilitat de sol·licitar en nom seu la restitució del sufragi

Dolors Torrents, 44 anys 8 Ha recorregut la sentència que li retira el dret de votar. /
Dolors Torrents, de 44 anys, diu que l'entrevista amb aquest diari li ha fet reflexionar sobre la seva vida. «Sóc discapacitada i no puc votar a causa d'una sentència que em porta a la incapacitació. Les persones que he conegut al llarg de la meva vida, tan vàlides com les altres, també són discapacitades. El que passa és que les famílies i la gent no ens volen entendre. La paraula discapacitat no m'agrada gens, és una paraulota que no ens queda bé».
El seu to de veu calmat la delata. La Dolors dedica gran part del seu temps a l'art, pinta oli i gravat. Viu en un pis tutelat amb una altra dona amb discapacitat i el seu grau d'autonomia és alt. També és voluntària al Banc dels Aliments de Càritas. «Com que vaig començar a parlar tard, pintava per poder comunicar-me i expressar-me», explica.
Fa 10 anys que no figura al cens. Quan tenia 34 anys, en el procés de modificació de la capacitat, li van retirar el dret de sufragi. «Fins llavors jo votava, i tenia clar qui», diu. Sobre la seva situació actual es mostra dolguda. «Em va molestar que em traguessin el dret de vot perquè és com si no tingués opinió, em sento anul·lada», diu.
Fa només dos anys es va assabentar que podia recuperar el dret perdut. Llavors va demanar assessorament i l'advocat de l'entitat Aspanin, Jordi Grinyó, va recórrer davant el jutjat número 7 de Badalona la sentència que li havia retirat el vot a la Dolors. El magistrat va desestimar la sol·licitud perquè va considerar que no la podia fer ella mateixa. «El jutge va considerar erròniament que la Dolors no podia fer-ho, sinó la seva mare en nom seu; quan la sentència d'incapacitació no li havia retirat el dret de pledejar en nom propi, és a dir, li han negat el dret a exigir un dret», es lamenta Grinyó. L'advocat va apel·lar aquesta decisió fa dos mesos al considerar-la «injusta i discriminatòria».
La Dolors explica que durant tota la seva vida ha estat envoltada de persones amb discapacitat intel·lectual i ha proposat a la federació Dincat portar a terme més xerrades sobre els drets d'aquest col·lectiu. «Nosaltres tenim drets i som persones dignes», diu. Les paraules drets i dignes les escriu en majúscules.
Una lluita optimista
Notícies relacionadesRespecte als jutges, té un missatge per a ells: «Tinc criteri, pensament i una forma de ser, demano als jutges que es posin al dia, que el temps passa». Encara que considera que la justícia és lenta, la Dolors és optimista sobre la resolució del seu cas. «Tinc l'esperança que em tornin el vot». També convida tots els familiars i altres afectats a lluitar pel seu dret i a recórrer les sentències. Creu que els que no ho fan no són del tot conscients de la transcendència del que s'està reclamant.
Dincat exigeix la restitució del dret de vot, sense atendre graus de discapacitat. «És un dret que tenen totes les persones. Les persones amb discapacitat han de gaudir d'una vida plena i han de participar en la presa de decisions que els afecten, com la resta de ciutadans».
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Sous públics Els funcionaris de l’Estat cobraran una paga per retards i la pujada del 0,5% en la nòmina de juliol
- Pakito i Akkaspace, dos ‘hackers’ adolescents
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Incendi forestal a Girona: confinen els veïns de dos barris de la ciutat
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Entrevista Fito Páez: «Després del fracàs de les esquerres, el món està brutalitzat i tirant a la dreta»
- Després d’acordar l’ampliació Junts reclama «el 100% de la titularitat» de l’aeroport de Barcelona-el Prat i la creació d’una filial catalana d’Aena
- Les anomenades arbovirosis El Govern llança un front comú contra les malalties transmeses per mosquits, sobretot el dengue