El dret a la segona oportunitat a l'escola
Voluntaris per a la repesca
Uns 2.300 estudiants de Barcelona preparen aquest mes les proves de recuperació amb l'ajuda de joves universitaris
Les classes són gratuïtes i s'imparteixen al mateix institut

GERARD LLIGOÑA 3 Li falta l’Anglès i el Castellà per aprovar l’últim curs d’ESO. /
A vegades és tan important com s'estudia com què s'estudia. El mètode, la pràctica, la preparació psicològica. A Dianela Zúñiga, una moreneta de 12 anys de l'institut Fort Pius de Barcelona, li ha costat tot un curs adonar-se'n. «Ho he vist clar amb el teorema de Pitàgores, que no hi va haver manera d'aprendre-me'l durant el curs... I ara, així que m'han ensenyat a fer un esquema i amb quatre exercicis, per fi ho he entès», exclama.
La Dianela, que s'haurà d'examinar el setembre de Matemàtiques, Ciències Socials i Anglès, és una dels 2.366 alumnes que aquest estiu assistiran, voluntàriament, a les classes de reforç que s'imparteixen a 56 instituts de Barcelona, dins del programa de suport que presten per segon any l'Ajuntament i el Consorci d'Educació de la ciutat. L'experiència de l'estiu passat, es va saldar amb «un 65% dels estudiants participants passant de curs», explica Gerard Ardanuy, regidor d'Educació del consistori.
«Es tracta d'ajudar-los a millorar les seves estratègies d'estudi, que se sàpiguen organitzar el temps i, per descomptat, que consolidin coneixements», afegeix Ardanuy. Per això aquest any, els organitzadors repeteixen la iniciativa i hi afegeixen un nou al·licient: «Aquesta vegada, a més a més de classes, també hi haurà un temps per practicar esport», anuncia.
La figura clau del programa de recuperació és el monitor de reforç (o amic gran, com en diuen els nanos), joves universitaris que imparteixen desinteressadament les classes, preparen exercicis i porten a terme un seguiment personalitzat de cada alumne. En algun cas, mantenen entrevistes amb les famílies dels xavals «per buscar-ne la complicitat i implicació», explica Marta Comas, tècnica del Consorci d'Educació de Barcelona.
«Suposo que el fet que ens vegin pròxims a ells, per edat i perquè nosaltres també som estudiants, fa que el tracte sigui més fàcil que el que acostumen a tenir amb els professors», apunta Sami Obaya, un amic gran de 23 anys, estudiant de Bioquímica a la Universitat Autònoma de Barcelona i que passarà l'estiu explicant ciències, química i tecnologia als estudiants d'ESO del Fort Pius.
Notícies relacionadesLa iniciativa té, així mateix, un component social important. «Hi ha nois que viuen en cases que no disposen d'internet o on és difícil aconseguir un ambient d'estudi. Aquí això sí que ho troben», indica Marta Ayuste, coordinadora de l'equip de monitors. Sigui quina sigui la situació familiar, per a la majoria dels nanos que hi participen «això és una oportunitat», assenyala Ayuste.
«Jo ja vaig venir l'any passat i em va anar bastant bé. Espero que aquest any sigui el mateix. Sobretot perquè ara m'hi estic jugant el títol d'ESO», sospira Gerard Lligoña, que depèn de l'Anglès i de la Llengua Castellana per tenir el graduat escolar.
- MUNDIAL DE MOTOGP Àlex Márquez: «El meu germà té pilotes, bé, ara una i mitja»
- Hongria Jaume Collboni, en la marxa de l’Orgull LGTBI prohibida a Budapest: «Pot passar demà a Barcelona»
- "No guiris, només locals": augmenten els usuaris d''apps' de cites que veten els 'expats' a Barcelona
-
Ofert per
- ENTREVISTA Pablo Ortiz, dermatòleg: «El concepte de prendre el sol ha de desaparèixer. Del sol cal cuidar-se»