SEGONA JORNADA DE LES PROVES
Catalanisme i regeneracionisme protagonitzen l'examen d'Història de la selectivitat
Els alumnes que han fet la prova de Filosofia han triat entre textos de Plató i Nietzsche
Un fragment deLo catalanisme(1886), deValentí Almirall, i un altre deTrenta y cinco años de vida pública 1902-1913, d'Antonio Maura, sobre el regeneracionisme han estat les dues opcions per les quals els alumnes d'Història han hagut de decantar-se en el segon dia deselectivitat a Catalunya.
La primera opció ha plantejat als estudiants l'explicació del sentiment catalanista segons la visió del federalista Valentí Almirall, així com l'enumeració dels fets rellevants delcatalanisme durant laRestauració i fins al 1901.
En el segon exercici d'aquesta opció, els alumnes han hagut de comentar una propaganda institucional de les eleccions generals del juny del 1977, incidint especialment en el seu context històric, i explicant després bé l'avaluació d'Espanya entre la mort del generalFranco i l'aprovació de laConstitució o l'evolució política des de l'aprovació d'aquesta fins al 1986.
L'opció B, ha proposat als alumnes explicar les principals idees del text de Maura, publicat el 1917, així com narrar o bé el desastre del 1898 i les conseqüències polítiques que va tenir, o l'impacte de la primera guerra mundial i les principals repercussions econòmiques, socials i polítiques que va tenir a Espanya.
Franco i Porcioles
La segona part de l'opció B consta d'una foto en què apareix Franco i el llavors alcalde de Barcelona Josep Maria dePorcioles a l'avinguda de la Catedral el 18 de juny de 1970, a partir de la qual els alumnes han hagut d'explicar el context històric, i explicar els trets fonamentals de la dictadura franquista i la repressió a Catalunya, o les característiques deldesarrollismo desarrollismodel règim.
No obstant, els alumnes catalans han pogut escollir entre Història o Història de laFilosofia, de manera que els que han seleccionat la segona opció han hagut d'abordar el pensament del filòsof clàssic Plató o del contemporani FriedrichNietzsche. La primera opció ha plantejat un passatge sobre l'obra més coneguda dePlató,La República, i a partir del qual els alumnes han hagut de desxifrar el significat deciutat sàviaiclasses, i comparar la noció de naturalesa humana en Plató amb un altre enfocament en la història del pensament occidental.
Com a exercici de reflexió, els estudiants han hagut d'expressar la seva opinió sobre l'afirmació: 'Una persona actua adequadament només si fa que la raó sigui la guia de l'acció', i argumentar la seva resposta.
Nobles i esclaus
Notícies relacionadesLa segona opció de l'examen s'ha basat en un fragment deLa genealogia de la moral, en què Nietzsche presenta la seva teoria sobre la moral dels nobles i els esclaus, i que insta els estudiants a definir els termessenyorsienverinament, així com explicar el sentit de la frase "ha vençut el poble", segons el filòsof.
Els alumnes han hagut de comparar la noció de moral noble de Nietzsche amb una altra concepció moral de la història del pensament occidental, i com a exercici d'argumentació, explicar el seu grau d'acord o desacord amb l'afirmació "La moral predominant avui dia és el tipus de moral que Nietzsche anomena moral dels esclaus".
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- Protecció al consumidor El Govern espanyol endureix l’atac contra les conegudes com a trucades ‘spam’
- Apunt ‘Ajo y agua’
- Urbanisme L’avinguda de Roma renaixerà el 2027 com a bulevard per passejar