La xarxa viària catalana

Quatre de cada 10 conductors no paguen al peatge de Tarragona

Acesa confirma que augmenta el nombre de conductors que usen el 'truc de Torredembarra'

Trànsit diu que la sortida utilitzada per obtenir el tiquet de gratuïtat té més trànsit de l'acceptable

3
Es llegeix en minuts
MAYKA NAVARRO / BARCELONA

Ala Catalunya dels peatges, quatre de cada 10 conductors no paguen al de Tarragona. Ja se sabia que una argúcia (sortir i tornar a entrar a l'AP-7 a l'altura de Torredembarra) permet recórrer un bon tram de l'autopista com si fos una autovia gratuïta. Era al principi un secret per a uns quants, però, en temps d'internet, aquest estratagema s'ha fet exageradament popular. Els blocs expliquen al detall com fer-ho i quant s'estalvia (2,35 euros un cotxe; 5,55 un camió de gran tonatge). L'última hora de la qüestió és que, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, el 39,9% dels vehicles que han passat pel peatge de Tarragona aquest any ho han fet amb el tiquet de gratuïtat que obtenen majoritàriament a l'entrada de Torredembarra. No s'ha de concloure que en la seva totalitat es tracti de conductors que han recorregut a l'estratagema de l'estalvi, però, pel seu volum, tant Acesa com el Servei Català de Trànsit (SCT) saben que es troben davant d'una expansió exponencial d'un problema.

El 2006 van passar pel peatge de Tarragona una mitjana diària de 53.592 vehicles. D'aquests, també en xifres mitjana, 20.850 no van pagar. És un 38,9%. Durant els primers set mesos del 2007, el trànsit per aquesta zona ha crescut. La mitjana diària és ara de 54.783 vehicles. La mitjana de vehicles que s'han estalviat el peatge també ha crescut, però en el seu cas per sobre de l'increment del trànsit, de manera que ja arriba al 39,9%.

No hi ha res d'il.legal en tot això. Els residents d'aquesta zona de la costa catalana van aconseguir un tracte de favor fa anys. El Ministeri de Foment els va reconèixer que el pèssim estat de la nacional N-340 els feia mereixedors d'un descompte a l'autopista mentre no es resolguessin les seves demandes de millora de les comunicacions per carretera. El problema que hi ha és que aquella solució es va prendre sense habilitar un sistema per discernir qui és i qui no és veí de la zona. Així va començar tot.

ROTONDA COL.LAPSADA

Un portaveu d'Acesa va confirmar ahir que el fet que quatre de cada 10 conductors no paguin comença a ser "considerable". Però abans que la concessionària tingui previst prendre mesures, no obstant, falta temps. "És molt difícil separar aquells que fan un bon ús de la gratuïtat d'aquells que burlen el peatge per estalviar-se uns euros. I no pensem col.locar un vigilant a la sortida per preguntar a la gent d'on vénen i a on van", va resumir el mateix portaveu. En resum, va reconèixer que, a efectes pràctics, un tram de l'AP-7 funciona per a molts conductors com "una autovia".

L'opinió de Trànsit també resulta interessant. Coincideix amb Acesa a concloure que es tracta de "xifres elevades", i, sobretot, que la sortida de l'AP-7 a Torredembarra no va ser ni de bon tros dissenyada per suportar un ús tan intensiu que com el que actualment té. La utilitzen tants vehicles que, en ocasions, es col.lapsa el carril de desacceleració i els cotxes i camions col.lapsen el primer carril de l'autopista. Una de les claus és precisament aquesta, els camions. L'estalvi en el seu cas és més gran, de manera que és freqüent que col.lapsi la rotonda de retorn a l'autopista.

Notícies relacionades

PAGA FOMENT

¿Com s'acabarà aquesta singular situació? ¿Seran aviat més els que no paguen que els que sí que ho fan? Depèn del Ministeri de Foment. Els ingressos que deixa de percebre Acesa corren a compte de l'Administració central.