TRANSPORT AERI

L'èxit de l'AVE enterra el vol Reus-Madrid

Air Nostrum admet la impossibilitat de competir amb el tren d'alta velocitat

Entitats del Camp deTarragona lamenten que es tanqui la línia, queesva obrir el 1995

2
Es llegeix en minuts
FERRAN GERHARD / TARRAGONA

La línia aèria entre Reus i Madrid, que des de fa 12 anys operava la companyia Air Nostrum, filial d'Iberia, ha sucumbit a la competència de l'AVE. Els presagis que perdria usuaris arran de l'arribada del tren d'alta velocitat al Camp de Tarragona s'han complert. Un portaveu de la companyia va admetre ahir que "la disminució de la demanda a causa de l'AVE ha fet insostenible la viabilitat de l'enllaç". Des que va entrar en servei la nova connexió ferroviària, el 19 de desembre, la ruta aèria ha perdut el 60% dels passatgers.

Air Nostrum ja va suspendre al desembre, sense previ avís, vols entre Reus i Madrid, encara que va negar que tingués res a veure amb l'AVE i fins i tot va anunciar que al febrer reforçaria la línia. Però el descens de viatgers ha estat cada vegada més acusat, fins que ha decidit suprimir el servei a partir de l'1 d'abril. Ni la subvenció de 300.000 euros que sufragaven la Diputació de Tarragona, l'Ajuntament de Reus, les cambres de comerç i la Generalitat ha pogut evitar la debacle.

Air Nostrum mantindrà la ruta amb Mallorca durant l'estiu i està disposada a obrir més vols regionals si arriba a algun acord amb les institucions locals.

NOTÍCIA COMPRENSIBLE

Entitats i administracions van lamentar els fets. Empart Pont (ERC), tinent d'alcalde de Reus, va dir que es tractava d'una pèssima notícia i va argumentar que, al ser l'AVE més còmode i barat i al disposar de més bon horari, "és comprensible que atregui els clients de l'avió". Pont va revelar que s'estan mantenint contactes amb Air Nostrum i altres companyies perquè "Reus i el seu entorn guanyin connexions aèries". Joan Miquel Nadal (CiU), alcalde de Tarragona i president del Consorci del Camp, va comentar que l'avió tenia moltes limitacions respecte a l'AVE. És, va dir, "una mort anunciada". Joan Aregio (CiU), president de la Diputació de Tarragona, ja havia vaticinat problemes per a l'aerolínia i era partidari de replantejar la subvenció.

Notícies relacionades

Un portaveu de la patronal química Aeqt --els seus executius són veterans usuaris del vol-- va afirmar que "tota reducció de la competència en el transport és dolenta". Albert Abelló, president de la Cambra de Comerç de Tarragona, va manifestar que es tractava d'un pas enrere i va reivindicar la descentralització de l'aeroport de Reus "per poder negociar les seves polítiques comercials".

De Tarragona a Madrid es triga amb l'AVE dues hores i 55 minuts, encara que pròximament hi haurà trens que cobriran el trajecte en dues hores i 25 minuts. Amb avió són 40 minuts, però s'hi ha de sumar el temps dedicat a l'embarcament i el recorregut entre l'aeroport i el destí. Més de 268.000 persones han viatjat entre Reus i Madrid amb Air Nostrum des del 1995.