Guerra comercial
Catalunya s’organitza per minimitzar l’efecte dels aranzels cap a les 1.200 empreses alimentàries que exporten als EUA
La Generalitat intensifica les accions de promoció dels productes catalans amb tastos d’oli d’oliva, vins, cava i pa amb tomàquet en ciutats com Miami, Boston o Chicago
Els aranzels de Trump tindrien un impacte de 45 milions d’euros en les exportacions d’aliments catalans
El sector agroalimentari ja aporta gairebé el 20% del PIB català

Asistentes a una masterclass de productos catalanes en Miami aprenden a preparar el pan con tomate. /
¿Com s’ha de redactar un contracte amb un client nord-americà perquè la pujada d’aranzels anunciada pel president Donald Trump tingui el menor impacte possible en aquesta operació? Quines són les noves tendències de consum dels nord-americans i com poden encaixar en elles els productes d’origen català que s’exporten a aquest país? ¿Com preparar-se, en suma, davant l’impacte econòmic que suposarà la nova política comercial dels EUA respecte a Europa? Totes aquestes preguntes (i algunes més, és clar) són les que persegueix respondre el programa posat en marxa fa unes setmanes per Prodeca, l’organisme de la Generalitat que assessora i acompanya els exportadors agroalimentaris catalans, per afrontar el nou i incert escenari obert per la Casa Blanca.
Aquesta actuació, que es realitza específicament per a les empreses alimentàries i de begudes, complementa al pla de 1.500 milions d’euros que ha llançat la Generalitat per compensar els efectes de la possible guerra comercial. L’administració catalana calcula que els aranzels del 20% anunciats per Trump afectarien els 4.351,4 milions d’euros que Catalunya exporta als Estats Units, amb un impacte sobre 3.161 empreses. En el sector agroalimentari les exportacions a aquest mercat van sumar l’any passat uns 550 milions d’euros.
«Catalunya compta amb 432 companyies exportadores regulars als Estats Units, i amb un total de 1.175 empreses que mantenen o han mantingut relacions comercials amb aquest país. És, a més, un mercat estratègic, en el qual en pocs anys ha augmentat un 150% en valor de les exportacions catalanes... I les empreses que estan treballant en aquest mercat no poden permetre’s el luxe de desaparèixer d’allà», reflexiona Dèlia Perpinyà, directora gerent de Prodeca. En els últims cinc anys, el ritme d’exportacions de productes agroalimentaris catalans ha crescut en un 3,3% anual.

El pla s’ha dissenyat en dos fronts: d’una banda, els empresaris interessats poden participar en seminaris informatius, sota el format de ‘webinar’, en els quals se’ls expliquen mecanismes i eines sobre protecció contractual, logística, les necessitats i perspectives dels importadors i el comportament del consumidor nord-americà. D’altra banda, ja des del passat 10 d’abril, s’estan reforçant les accions sobre el terreny alsEUA, a través de ‘masterclasses’ i exhibicions amb associacions i entitats agroalimentàries nord-americanes, «en les quals els assistents tenen la possibilitat de degustar vins i caves catalans, però també formatges, pernils, xocolates i olis d’oliva», destaca Perpinyà. Un dels plats forts d’aquestes demostracions és el pa amb tomàquet, un ambaixador de la gastronomia catalana simple, saludable i emblema de la dieta mediterrània que tant agrada als consumidors d’aquest país.

Assistents a un ‘showcooking’ a Boston aprenen a preparar el pa amb tomàquet. /
«Es tracta –prossegueix la directora de Prodeca– de consolidar la producció catalana davant el consumidor final nord-americà i per fer-ho està previst també un Catalan Food Show a Miami, el 17 de setembre, al qual convidarem distribuïdors, restauradors, sommeliers, botigues especialitzades, periodistes i ‘influencers’ per donar visibilitat a tota l’oferta que té Catalunya», afegeix.
Actualment, el dels EUA és el setè mercat de destinació i el tercer fora e la UE dels aliments catalans. És especialment rellevant per categories com el vi (on és el primer mercat de destinació), l’oli d’oliva (on ja s’ha col·locat com a segon mercat de destinació) i els aliments ‘fine food’(el sisè). Alguns productes, com l’oli d’oliva i els aliments gurmet, possiblement notarien menys l’efecte, ja que els seus compradors solen ser de cert poder adquisitiu i no és de preveure que una possible pujada de preus els dissuadeixi de continuar consumint-los. D’altres, en canvi, hi estan més exposats, perquè hi ha al mercat nord-americà alternatives de la mateixa qualitat i a preus més raonables, estimen els experts de Prodeca.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Un policia de Badalona serà jutjat per falsejar quilometratge
- La nadinemania conquereix el món de l’òpera
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Electricitat Causes de l’apagada i solucions perquè no es repeteixi: els experts vaticinen què passarà a partir d’ara a Espanya
- Els vàpers tornen a les platges de BCN després d’un revés judicial
- Desenes de canals de YouTube amaguen continguts gore, fetitxistes i macabres en suposats vídeos per a infants
- Del 'chemsex' al 'slam': creix l’ús de drogues per via intravenosa durant les relacions sexuals
- Guerra comercial Catalunya s’organitza per minimitzar l’efecte dels aranzels cap a les 1.200 empreses alimentàries que exporten als EUA
- Electricitat Causes de l’apagada i solucions perquè no es repeteixi: els experts vaticinen què passarà a partir d’ara a Espanya
- Tiktok Un cuiner xinès destapa quin és el client més rendible en un bufet i el que menys