Baix Camp

Cambrils rebutja el dragatge de sorra de la costa

El municipi i els ecologistes temen els efectes en la pesca i els prats d'algues

2
Es llegeix en minuts
FERRAN GERHARD / CAMBRILS

El projecte del Ministeri de Medi Ambient de drenar un milió de metres cúbics de sorra del fons marí en dos punts situats entre Cambrils i l'Ametlla de Mar (Baix Ebre) ha provocat protestes dels pescadors, de l'Ajuntament de Cambrils i d'Ecologistes en Acció de Catalunya (EAC), que temen que pugui deteriorar l'ecosistema marí, ja per si mateix molt fràgil en un tram costaner molt explotat turísticament i pròxim a diversos polígons industrials. El dragatge està inclòs en un programa de recuperació del litoral amb data límit establerta per a l'any 2009.

Elisenda Forés, d'EAC, assegura que l'extracció s'efectuarà, en un cas, entre 28 i 35 metres de profunditat i, en l'altre, a 50 metres, quan els prats d'algues de posidònia i cymodeca es troben entre 20 i 30 metres. "El dragatge generarà turbulència a l'aigua i sòlids en suspensió que poden alterar la fotosíntesi i afectar el creixement de les algues", va explicar Forés.

ECOSISTEMES

La Confraria de Pescadors de Cambrils tem que desapareguin organismes que depenen del fons marí i que es faci fugir els bancs de peixos. En aquesta zona del litoral abunda el bonítol i les daurades. "Nosaltres apostem per la pesca artesanal per mantenir els caladors i aquest tipus d'intervencions acaben canviant cap a malament els petits ecosistemes de la zona", va dir Xavier Doménech, secretari de la confraria. L'entitat vol que el dragatge es porti a terme en una altra part de la costa per no perjudicar el sector.

Robert Benaiges, alcalde de Cambrils, recolza els pescadors. Encara que reconeix que l'extracció no es fa al terme municipal, tem que "tingui efectes indirectes i arruïni els esforços que s'estan fent per recuperar la fauna i la flora marines". L'Ajuntament de Mont-roig --una de les seves platges serà el destí de la sorra obtinguda-- defensa l'actuació de Medi Ambient perquè s'hi compleixen totes les garanties legals. "El projecte es va exposar i no s'hi van observar problemes", va assenyalar una font municipal.

Notícies relacionades

Un portaveu de la Subdelegació del Govern a Tarragona va revelar que "la declaració d'impacte ambiental havia estat positiva i, a més a més, s'han plantejat controls i mesures correctores destinades a salvaguardar l'ecosistema". Robert Benaiges ha anunciat que instarà el Govern a estudiar aquestes objeccions.

Ecologistes en Acció critica el recreixement de les platges mitjançant tècniques artificials, com les que es fan per mitjà d'aportacions massives de sorra o la construcció d'espigons i dics "perquè acaben provocant importants modificacions en l'entorn".