Anar al contingut

Saint George a Broadway

Markus Dohle, director general del grup Penguim Random House, va participar ahir en una trobada com a pròleg de la festa

El CEO es va mostrar optimista respecte al futur del llibre

Saint George a Broadway

JULIO CARBO

És un màster de l’univers de l’edició. Tot i la càrrega de tenir sota la seva responsabilitat 250 segells amb 15.000 títols a l’any i 10.000 empleats a tot el món, Markus Dohle, alemany, 46 anys, conseller delegat internacional del grup Penguim Random House, fa gala d’un relaxat sentit de l’humor en les seves exposicions públiques. En la xerrada dirigida pel periodista Toni Iturbe, que organitzada per la revista digital Librújula va servir com a antesala a la diada de Sant Jordi, hi va haver enceses declaracions d’intencions, una visió positiva de l’incert futur del món editorial i, potser com a conseqüència de tot això, va brillar aquest conegut humor. L’esclat d’energia positiva que tan bé saben transmetre els CEO més eficaços.

Més enllà de les formes, la notícia és el convenciment de Dohle que hi ha futur en el negoci dels llibres. «En el sector de la comunicació és l’únic a nivell mundial que ha augmentat de mica en mica els ingressos». Que, per exemple, en aquests moments al grup es parla de xifres de 750 milions d’euros en el llibre infantil i juvenil i això confirma, per Dohle, «que aquesta missió és per a les futures generacions». I un consell: «Joves, si creieu que el vostre futur està en el món dels mitjans, aposteu per l’edició de llibres».


Espanya ‘is different’

Dohle, que lidera el grup més poderós en l’àmbit internacional i el segon a Espanya, després de Planeta, no és per descomptat cap irresponsable. Les seves xifres i resultats globals són molt bons. Espanya és una altra cosa. «Aquí i a Hispanoamèrica tenim el problema de la pirateria i crec que això té a veure amb una determinada cultura que s’ha de canviar. Així que hi ha molta feina a fer i l’ha de fer el govern, sigui el que sigui».


Reunir petits segells

Sap prou bé de què parla. Ha vist créixer el negoci des que als 39 anys va ser nomenat conseller delegat de Random House, que des d’aleshores no ha fet cap altra cosa que sumar fusions. La seva estratègia passa per fer-se més fort a base de reunir petits segells. «És important preservar-los per no perjudicar la seva part creativa».


Bona part de la conversa la va ocupar la transformació digital del sector. ¿El seu model? El mercat nord-americà, amb una compra de llibres on line que es xifra en un 50%. Aquest percentatge suposa un estímul per ampliar la quota de mercat. «Amb els dispositius mòbils es pot accedir a un llibre en qualsevol moment, això ens obliga a crear noves estratègies sense oblidar que els llibreters segueixen sent clau».

Posat en la tessitura d’explicar un somni, Dohle, hàbil estrateg, no en dubta: «La nostra casa mare és a Broadway. M’agradaria veure un dia de Saint George, els 15 quilòmetres d’aquest carrer plens de parades de llibres en honor de Shakespeare. ¡Seria fantàstic!»