Un test genètic prediu el risc de patir un infart

Una anàlisi de saliva permet precisar el perill a 10 anys vista, segons un estudi de científics espanyols

zentauroepp6452890 barcelona 06 06 2007 medicion de tobillo o brazo para ver el161221084422

zentauroepp6452890 barcelona 06 06 2007 medicion de tobillo o brazo para ver el161221084422 / LAURA GUERRERO

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / MADRID

Científics espanyols han desenvolupat un nou test genètic que, només analitzant la saliva, prediu el risc de patir un infart de miocardi a 10 anys vista després d'una investigació que ha seguit durant sis anys 52.000 pacients d'entre 30 i 74 anys amb diferents graus de risc cardiovascular.

L'estudi, que publica aquest dimecres la revista 'Circulation: Cardiovascular Genetics', ha sigut liderat per Kaiser Permanent Division of Research, Gendiag-Ferrer inCode i el grup d'investigació en Epidemiologia i Genètica Cardiovascular de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM) de Barcelona.

El nou test analitza 11 variants genètiques que prediuen el risc cardiovascular (RC) a llarg termini de persones asimptomàtiques i complementa i reclassifica el de persones que ja presenten factors de risc clínics clàssics: hipertensió, colesterol, diabetis, tabaquisme, obesitat i sedentarisme.

La investigació, denominada GERA-'Clinical Utility of Multi-marker Genetic Risk scores for Prediction of Incident Coronary Heart Disease', ha validat el test genètic a partir de l'estudi i seguiment dels 52.000 pacients durant sis anys.

Segons els investigadors, es tracta del treball desenvolupat amb més casos publicat en la literatura medicocientífica en aquest camp.

116.000 INFARTS A L'ANY A ESPANYA

El doctor Roberto Elosua, referent espanyol de l'estudi i coordinador del Grup d'Epidemiologia i Genètica Cardiovascular de l'IMIM, ha explicat que "els resultats de l'estudi GERA demostren que el test genètic és una eina molt útil per al tractament de la malaltia cardiovascular pel seu alt valor predictiu i, en conseqüència, preventiu".

A Espanya es produeixen cada any 116.000 casos d'infart de miocardi.

Per prevenir aquesta malaltia s'aconsella quantificar el risc cardiovascular, test que es fa a partir de les característiques específiques de cada persona: edat, gènere, si fuma o no, el seu colesterol, la seva pressió arterial i el diagnòstic de diabetis.

Amb aquesta informació es pot definir d'una forma vàlida si una persona té risc baix, moderat o alt.

Per grups, el 10% de la població té un risc alt, el 24% moderat i el 66% restant baix.

Segons Elosua, normalment les estratègies preventives se centren en les persones d'alt risc, però les dades epidemiològiques més recents confirmen que aproximadament el 60% dels casos d'infarts de miocardi es donen en persones del grup moderat o baix.

"A les persones amb una càrrega genètica alta se'ls incrementa fins a un 80% el risc de patir una cardiopatia isquèmica", ha assenyalat Elosua, que ha explicat que el resultat del test proporciona una informació genètica en si mateixa i complementària a la quantificació del nivell de risc cardiovascular individual.

Notícies relacionades

La finalitat és aportar les dades que assegurin anticipar, a 10 anys vista, l'evolució del pacient i el situïn de manera precisa en el seu índex de risc: baix, moderat o alt.

Segons Elosua, el test genètic és una eina predictiva i preventiva, i la població diana candidata a fer aquest test seria la de "risc moderat" o amb antecedents familiars, de manera que "es podrien evitar fins al 13% dels infarts en aquest grup de població".