DIABETIS

¿Es pot predir la diabetis amb anys d’antelació i només amb una anàlisi de sang?

Alguns lípids, àcids grassos, o productes del metabolisme dels bacteris del sistema digestiu, expliquen fins a la meitat dels casos de diabetis que s’evitarien gràcies a un estil de vida saludable

¿Es pot predir la diabetis amb anys d’antelació i només amb una anàlisi de sang?
4
Es llegeix en minuts

Un estudi col·laboratiu de diversos centres espanyols, en què participen investigadors i investigadores del CIBER d’Epidemiologia i Salut Pública a la Universitat Autònoma de Madrid, ha confirmat que alguns biomarcadors podrien predir amb una anàlisi de sang, i amb anys d’antelació, l’aparició de diabetis associada a estils de vida no saludables.

Se sap que en l’aparició de la diabetis mellitus tipus 2 hi tenen un paper clau factors de risc no modificables, com l’edat o la genètica. 

Però hi ha altres aspectes de la nostra vida que, si es canvien, poden reduir les probabilitats que la diabetis aparegui. Parlem dels factors ambientals o l’estil de vida.

Doncs bé, aquests biomarcadors perceptibles molt abans que sorgeixi la malaltia, i obtinguts a partir d’una anàlisi de sang, permetrien identificar aquelles persones que podrien beneficiar-se d’un tractament intensiu de l’estil de vida per prevenir la diabetis.

La diabetis, una malaltia silenciosa

La diabetis mellitus tipus 2 és una malaltia crònica que afecta milions de persones arreu del món. I si no es detecta i es tracta correctament, la seva evolució pot derivar en:

  • Ceguesa.

  • Mal als ronyons.

  • Alteracions en la sensibilitat de mans i peus.

  • Fins i tot amputació d’extremitats, i és una de les principals causes de mort prematura.

La diabetis és una malaltia silenciosa: quan se’n perceben els símptomes —set excessiva, cansament, orinar freqüentment— la malaltia pot fer anys que es desenvolupa.

Com assenyala Mario Delgado-Velandia, investigador predoctoral d’Epidemiologia i Salut Pública a la Universitat Autònoma de Madrid i CIBERESP, primer autor d’aquest article:

  • «Sabem que la diabetis és una malaltia relacionada amb l’estil de vida i que té a més un component hereditari»

La dieta, l’activitat física, l’índex de massa corporal (IMC), el tabaquisme i el consum d’alcohol s’han associat amb un risc més alt de tenir la malaltia.

Amb tot, queda molt per avançar en la comprensió de les vies biològiques que poden estar influïdes pels estils de vida en relació amb el desenvolupament de diabetis.

En aquest camí, la metabolòmica (la determinació de molècules intermediàries i subproductes del metabolisme) obre una oportunitat única per entendre aquests mecanismes, com a primer pas per dissenyar estratègies per a la prevenció de la diabetis tipus 2 amb intervencions centrades en l’estil de vida.

Analitzar la sang per predir la diabetis

Amb aquest objectiu, la recerca que ara publica la revista ‘International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity’ es va centrar a avaluar l’associació entre l’adherència a un estil de vida saludable amb els perfils metabòlics i la incidència de diabetis tipus 2.

Per a això, es van analitzar les dades de 1.016 pacients participants en l’Estudi Hortega (una mostra representativa de la població de Valladolid amb un seguiment de 14 anys).

Analitzar la sang per predir la diabetis

Els investigadors van observar que canvis metabòlics primerencs relacionats amb cinc estils de vida:

  • Dieta

  • Activitat física

  • Fumar

  • Consum d’alcohol

  • Índex de massa corporal

Podrien conduir a la diabetis tipus 2.

  • «Els resultats suggereixen que com més saludable és l’estil de vida més baix és el risc de diabetis i, el més important, que aquesta relació s’explica substancialment pels metabòlits associats a l’estil de vida anys abans del diagnòstic de diabetis».

Com exposa María Téllez-Plaza, científica titular del Centre Nacional d’Epidemiologia de l’Institut de Salut Carles III.

  • «Al cos humà es produeixen milers de reaccions químiques a cada moment. Hi intervenen petites molècules (metabòlits), organitzades en cadenes (vies metabòliques)».

  • «Els nostres resultats indiquen que algunes d’aquestes molècules, com alguns lípids, àcids grassos, o els productes del metabolisme dels bacteris que tenim en el sistema digestiu, expliquen fins a la meitat dels casos de diabetis que s’eviten gràcies a l’estil de vida saludable»

Cap a la medicina personalitzada

El control de la diabetis tipus 2 es realitza amb canvis en l’estil de vida i amb medicaments hipoglicemiants i insulina.

Tanmateix, tal com emfatitza Mercedes Sotos-Prieto, epidemiòloga de la Universitat Autònoma de Madrid, i del CIBERESP i professora adjunta de l’Escola T. H. Chan de Salut Pública de la Universitat d’Harvard:

  • «En la majoria dels casos el tractament no és curatiu, i si es diagnostica molt tard el pacient ha de prendre medicació de per vida».

Per aquesta raó, aquest treball que pretén predir la diabetis mitjançant l’anàlisi de determinats biomarcadors en sang és de gran rellevància en el camí cap a la medicina personalitzada de precisió.

  • «L’estudi dels metabòlits permetria identificar precoçment els individus que podrien beneficiar-se d’intervencions intensives i personalitzades sobre l’estil de vida per prevenir la diabetis tipus 2, millorar la seva qualitat de vida i evitar les greus complicacions d’aquesta malaltia».

Notícies relacionades

Aquests resultats han de ser confirmats en altres poblacions abans d’incloure’s en els protocols de control i prevenció de la diabetis tipus 2.

Malgrat tot, «suggereixen que la determinació d’alguns metabòlits pot ajudar a prevenir aquesta malaltia, que també és pandèmica» puntualitza la doctora Téllez-Plaza.