Reunió entre governs a Palau
El nou finançament de Catalunya es convertirà en un acord «bilateral» entre governs dilluns que ve

El president de la Generalitat, Salvador Illa, con la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque /
El Govern i la Generalitat estan ultimant l’acord que sancionaran dilluns vinent en la comissió bilateral Estat-Generalitat sobre el nou finançament de Catalunya. En virtut de l’acord aconseguit amb ERC per investir el president Salvador Illa, l’executiu català acudeix a la cita amb la voluntat d’establir les bases del nou model, que estarà basat en el principi d’ordinalitat i comptarà amb una quota de solidaritat, i amb el propòsit d’avançar en l’encaix legal perquè Catalunya estigui en disposició de recaptar l’IRPF el 2026.
Com ha avançat EL PERIÓDICO, en la cimera al Palau de la Generalitat es pactarà que es registri al Congrés dels Diputats una proposició de llei impulsada per ERC perquè aquest impost pugui ser gestionat per l’Agència Tributària de Catalunya. La consellera i portaveu de l’executiu català, Sílvia Paneque, ha concretat en la roda de premsa posterior al Consell Executiu que en la cita també s’elevarà el pacte entre partits a un acord «bilateral» entre els dos governs, com una manera de donar rang a la mesura i de blindar-la institucionalment, un gest que requerien els republicans.
Que la portaveu del Govern hagi utilitzat el concepte d’«acord bilateral» no és menor tenint en compte que la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va assegurar a finals de juny en una entrevista al Grup Prensa Ibérica que no es firmaria un model per a Catalunya «al marge d’una reforma» del model per a totes les comunitats. A més, la també vicepresidenta ha defensat que el reconeixement de les singularitats es farà extensiu a la resta d’autonomies i que, per tant, no serà una concessió exclusiva a la Generalitat governada per Illa.
En plena tempesta en el PSOE i en el Govern per la trama de corrupció que implica Koldo García, José Luis Ábalos i Santos Cerdán, el Govern vol anar amb cautela i no donar res per descomptat fins dilluns, i tampoc vol aclarir si Illa oficiarà el conclave. Malgrat això, Paneque ha explicat que l’administració catalana també contempla reforçar encara més l’Agència Tributària de Catalunya per poder gestionar l’IRPF, però també altres impostos. La consellera ha insistit que ja ha augmentat la plantilla durant la campanya de la renda i així es continuarà fent» quan es vagin assumint més tributs.
Per la seva banda, la portaveu del Govern, Pilar Alegría, ha emmarcat l’acord que naixerà en la comissió bilateral en la «lògica de la normalització democràtica» i en l’ambient de «cogovernança» que desplega el PSOE des del Govern. «L’ambient és positiu, molt constructiu i ara ens correspon reunir-nos amb Catalunya, com per descomptat es continuaran tenint reunions també bilaterals amb la resta dels territoris», ha puntualitzat.
La rèplica a Ayuso
Tot i que no sol respondre des del faristol del Govern als desafiaments dialèctics dels dirigents rivals, Paneque ha fet una excepció amb la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, que ha tornat a carregar contra el finançament singular que negocia Catalunya. «Ens volem allunyar del soroll poc fèrtil», ha etzibat, a més de convidar la dirigent popular a «centrar-se en la gestió» a la seva comunitat autònoma de la mateixa manera que ho fa el Govern de la Generalitat amb el dia a dia dels catalans. «Cada un es defineix a través de les seves expressions. Ayuso viu còmoda amb el soroll, la confrontació amb Catalunya i intentar desestabilitzar Espanya, cosa sorprenent per les seves expressions d’estima al país», ha rematat.
Ayuso viu còmoda amb el soroll, la confrontació amb Catalunya i intentar desestabilitzar Espanya, cosa sorprenent per les seves expressions d’estima al país
Portaveu del Govern
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Testimoni D’un casament secret amb una catalana a un matrimoni concertat al Pakistan: «He assumit que no em tornaré a enamorar»
- Reinvenció d’una icona La multimilionària reforma de l’hotel Arts
- Badalona Albiol denuncia la falta d’infraestructures que ha obligat a tancar les platges de Badalona: «En 11 anys no s’ha construït res»
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- Catàstrofe mediambiental La gestió forestal, clau per evitar els incendis a Euskadi
- Entrada en servei El nou carril bus de la B-23 arriba des d’avui fins a la Diagonal de Barcelona
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Continuen les complicacions Un incendi a la catenària de l’estació de Calafell interromp la circulació entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova
- Famosos ¡Ja és oficial! Lamine Yamal confirma la seva relació amb Nicki Nicole amb aquesta foto