ERC es desmarcade la campanya tradicional per arribar a més votants

Els republicans porten els seus candidats a fer ‘ràfting’ i confien en l’empenta de Molina

ERC es desmarcade la campanya tradicional per arribar a més votants
2
Es llegeix en minuts
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

ERC no passa per un bon moment després del seu mal resultat a les eleccions catalanes, però no se li pot retreure que a les campanyes electorals s’acomodi a les fórmules de tota la vida. Ahir, primer dia de la campanya electoral de les europees, va portar els seus dos principals candidats al Pirineu i els va llançar riu avall fent ràfting pel Noguera Pallaresa. És només una de les propostes que va assajar el partit per intentar fer arribar més el seu missatge a la ciutadania.

La idea de fons és que els ciutadans ja no s’informen exclusivament a través dels mitjans de comunicació, sinó que hi ha una constel·lació de xarxes socials amb què arribar al votant de manera directa. I com a les xarxes socials la competència és ferotge, cal buscar com destacar. Un estrateg del partit ho explicava així: "Primer [els ciutadans] t’han de prestar atenció i, una vegada ho aconsegueixes, els expliques les propostes".

Per aconseguir aquesta atenció, van vestir Diana Riba i Tomás Molina amb un vestit aquàtic negre, una armilla salvavides i un casc vermell i els van fer pujar a una barca. Una vegada captada l’atenció, l’objectiu era explicar la importància dels rius, l’aigua i la lluita contra el canvi climàtic davant del negacionisme de l’extrema dreta i l’"actitud tèbia" del PP, el PSOE i Junts. El mateix estrateg ho resumia així: "Les xarxes socials creen una realitat pròpia i és molt necessari que et vegin. Estem en un moment en què la gent mira reels –vídeos curts– de manera espasmòdica".

A la campanya de les catalanes ja van intentar una cosa singular. Durant les dues setmanes van emetre un pòdcast, No miris el mòbil, que protagonitzaven els dos caps de campanya, Oriol Duran i Sergi Sabrià. El cap de campanya és algú que actua normalment entre bambolines. Allà, tot i això, es mostraven al públic, feien bromes i apujaven el to contra els seus rivals. És, en definitiva, el somni de tot partit: mirar d’arribar al ciutadà sense filtre periodístic.

Tomàs Molina

Notícies relacionades

Però la innovació més important a ERC de cara a aquesta campanya té nom i cognoms i es personifica en Tomàs Molina. Els republicans han fitxat l’home del temps més conegut de TV3, l’han posat com a número quatre a la seva llista i li han donat tot el protagonisme. Fitxar un personatge mediàtic així, tot i que no sigui una novetat estricta, també s’escapa d’una campanya tradicional.

Al seu primer míting de campanya, dijous a Badalona, no va defraudar. Almenys a qui no volgués escoltar un polític convencional. Va començar la seva intervenció mirant d’imitar el seu propi personatge del programa de sàtira Polònia que tanta notorietat va tenir al seu dia, per a després assegurar que no li feia falta mirar el termòmetre per saber que hi havia una temperatura de 24 graus, que per a alguna cosa és l’"home del temps". I no es va quedar aquí. Després va explicar que un dels seus papers com a eurodiputat seria fer partícip TV3 d’Eurovisió i que tenia un "compromís" amb el director del canal, Sígfrid Gras.