Seqüeles polítiques de la polèmica

El Govern central i la Generalitat aïllen la taula de diàleg del xoc per l’aeroport del Prat

  • Aragonès cenyeix les seves acerades crítiques a l’«àmbit de les infraestructures» i demana que «no es barregi» el fòrum de diàleg amb altres qüestions

  • La ministra de Transport coincideix a separar les dues qüestions i la vicepresidenta Díaz (UP) demana protegir la Ricarda

El Govern central i la Generalitat aïllen la taula de diàleg del xoc per l’aeroport del Prat
4
Es llegeix en minuts
Xabi Barrena
Xabi Barrena

Periodista

Especialista en informació sobre el Govern de Catalunya, de ERC y en el seguiment de l'actualitat del Parlament.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Pilar Santos
Pilar Santos

Periodista

ver +

La topada entre governs a causa de l’aeroport existeix i és virulenta. Els dards i atacs creuen mitja península, en els dos sentits. I deixa a la vista les sutures que uneixen tots dos bipartits. Entre ERC i Junts, i entre el PSOE i Unides Podem. I sent tot això cert, els dos executius van fer, aquest dijous, vots, que és el mateix que donar garanties, per aïllar la taula de diàleg –que ha de tenir lloc en una setmana– de la polèmica aeroportuària.

Així, el president, Pere Aragonès, després d’assenyalar que el projecte d’ampliació presentat era poc menys que una caixa o faixa que instaurava un «xantatge que mira d’imposar un model desenvolupista, digne d’altres èpoques», evocant el franquisme, va afegir que la riquesa lèxica utilitzada se circumscrivia només a l’àmbit de les infraestructures. «A la taula de negociació no parlarem de l’aeroport. Em nego a deixar de reclamar el referèndum i l’amnistia per un boicot de l’Executiu al Prat», va dir abans de demanar que «no es barregin carpetes».

«La polèmica de l’aeroport no només no afecta la taula, sinó que anirem amb més força»

Pere Aragonès

Els republicans, això sí, estan convençuts que la Moncloa desitja mantenir la taula de diàleg fora del focus mediàtic tot el temps que es pugui. La carpeta catalana, creuen a ERC, ara incomoda Sánchez. I «molt millor parlar d’una cosa tan ‘autonomista’ com l’aeroport» (font de debat ja amb motiu de l’Estatut del 2006) «que centrar l’atenció en l’autodeterminació», diu una veu.

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, també va voler separar la ruptura sorprenent sobre l’aeròdrom de la pròxima reunió entre els dos executius. «Són taules diferents amb objectes diferents», va afirmar a RAC-1. En la mateixa línia es van manifestar fonts oficials de la Moncloa, que encara no informa de quin serà l’ordre del dia de la cita.

La data del desenllaç, va argumentar Sánchez, es va decidir «en un exercici de transparència de cara als catalans» a «pocs dies» que el Consell de Ministres hagi d’aprovar, abans del 30 de setembre, el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026 en què s’havia d’incloure l’ampliació. Fonts de l’Executiu van atribuir la precipitada compareixença de la ministra, dimecres, a la visita de la vicepresidenta Yolanda Diaz (Unides Podem), i d’Ada Colau, a la Ricarda, dijous.

Allà, Díaz va afirmar que l’ampliació del Prat «no és compatible amb l’emergència climàtica» del planeta i va assegurar que ningú que visiti la zona pot defensar que un aeròdrom acabi amb ella. «No és el mateix veure-ho des de Madrid en plànols que veure-ho en persona», va afirmar, obviant que la ministra Sánchez coneix el territori perquè va ser alcaldessa de Gavà fins al mes de juliol.

Junts, soci dels republicans al Govern, ha mostrat mil vegades el seu escepticisme sobre els possibles fruits de la taula de diàleg. I la polèmica aeroportuària no enforteix la fe dels postconvergents en aquest fòrum de diàleg. El secretari general de Junts, Jordi Sànchez, va criticar que ja fos amb el PP que amb el PSOE, «el Govern sistemàticament incompleix els compromisos adquirits amb Catalunya» i que aquesta actitud «enterra una mica més la credibilitat de l’Executiu».

«Quan s’està governant la Generalitat, i en projectes com aquest, no ens podem permetre criaturades»

Raquel Sánchez, ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana

El front de Madrid

Notícies relacionades

En vista de tot això, Sànchez va tornar a exhibir una de les reivindicacions postconvergents que van caure del pacte de Govern, la de la unitat d’acció a Madrid. I va pressionar els republicans perquè trenquin les aliances amb el PSOE i Unides Podem en el Congrés, a fi de desestabilitzar així la majoria que va recolzar Sánchez. «Els independentistes tenim 23 escons [13 d’ERC, 4 de Junts, 4 del PDECat i 2 de la CUP] imprescindibles per garantir l’estabilitat. No podem seguir amb la bondat de donar recolzament i estabilitat del Govern», va dir l’expresident de l’ANC. ERC entén que el comandament únic és una cosa tan irrealitzable que amb prou feines es va molestar a desmentir o negar res.

«No podem seguir amb la bondat de donar recolzament i estabilitat del Govern PSOE-UP»

Jordi Sànchez

Secretari general de Junts

Sánchez també va dir que estava «enutjat» amb ERC per haver qüestionat l’impacte mediambiental de la reforma i per la possibilitat que membres del partit podien acudir a la manifestació contra els plans d’Aena el 19 de setembre a Barcelona. Aragonès, en la seva compareixença, va tancar files, d’altra banda, amb el vicepresident (Puigneró, de Junts) i en lloc d’aprofundir en les discrepàncies en el seu Govern, va preferir ressaltar les existents en el de Pedro Sánchez. Això sí, que Aragonès no ataqués Junts no significa que, des del seu ‘sottogoverno’ no es recordessin diverses declaracions públiques, del mateix Puigneró o de Quim Torra, molt crítiques amb el Govern per triturar l’espai natural del delta del Llobregat.