Sisme a la Monarquia

La Zarzuela confia que amb la declaració s'acabi el «martiri»

La infanta tanca una etapa en què s'ha dilapidat la confiança en la Monarquia

La Casa del Rei s'ha reunit amb empreses expertes a recuperar la reputació

La infanta Cristina, al funeral de Samaranch, l’abril del 2010.

La infanta Cristina, al funeral de Samaranch, l’abril del 2010. / AFP / JOSEP LAGO

3
Es llegeix en minuts
PILAR SANTOS / IOLANDA MÁRMOL / Madrid

La infanta Cristina intentarà avui amb la seva declaració judicial posar remei a la crisi més greu que ha patit la Monarquia des de la recuperació de la democràcia. La Zarzuela, que s'ha escudat en les últimes setmanes en el respecte al procés per marcar artificialment distàncies amb la filla del Rei, confia que la penosa situació que viu la Corona toqui fons avui i suposi el principi de la fi del «martiri» -qualificatiu usat per Rafael Spottorno, principal assessor del Monarca- del cas Nóos.

En els últims tres anys, Cristina i Iñaki Urdangarin, i també el Rei amb la seva cacera a Botswana, han dilapidat les reserves de confiança que els borbons havien acumulat durant més de 30 anys.

L'ERROR DE LA DESIMPUTACIÓ / El camí de sortida no és fàcil, però la Zarzuela considera que la recuperació és possible. Era necessari que la infanta tingués un advocat en qui confiés no només ella sinó també la institució: Miquel Roca, pare de la Constitució i amic del Rei. Amb ell es va decidir a la Zarzuela, al gener, al conèixer-se la imputació per presumpte delicte fiscal i blanqueig de capitals, que havia arribat el moment que Cristina declarés davant el jutge. No més desimputacions com la de l'any anterior, cosa que ara es considera un error estratègic. Roca serà avui, probablement, l'únic que parlarà amb la premsa als jutjats de Palma, com a representant de la infanta.

«L'únic verdaderament important és el que ella dirà a dins», deia un portaveu de la Casa del Rei, que ahir intentava no respondre a cap pregunta sobre la infanta. Ni tan sols la Zarzuela, per mantenir el respecte al procés judicial (que es va saltar amb la primera imputació, l'abril del 2013), ha mostrat aquests dies confiança en la innocència de Cristina, cosa que sí que es va atrevir a fer el president, Mariano Rajoy, en l'entrevista a Antena 3.

INTERÈS A L'ESTRANGER / Spottorno ha imposat un tancament informatiu per intentar evitar-se nous problemes. L'únic moment en què ha admès preguntes sobre la citació judicial, encara que fossin en off the record, ha estat amb la premsa estrangera acreditada a Espanya, a la qual va convocar dilluns a la Zarzuela.

Els assessors del Monarca són conscients que el grau d'erosió que posen en relleu les enquestes i les esbroncades cada vegada més freqüents a membres de la família reial demostren que fa falta alguna cosa més que gestos per salvar el prestigi de la Monarquia. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la Casa del Rei s'ha posat en contacte amb experts en gestió de reputació per explorar la possibilitat de desenvolupar un pla estratègic que permeti frenar l'hemorràgia de confiança que pateix la institució.

Aquests contactes es van produir l'estiu passat, just després que el sondeig del CIS publiqués una enquesta demolidora en què la monarquia obtenia un suspens sonor, la nota més baixa de la seva història: un 3,68. No obstant, conscients que res serà útil fins que s'acabi la instrucció del cas Nóos, com va reconèixer Spottorno a TVE, aquest encàrrec encara no s'ha produït.

Notícies relacionades

UNS ENCÀRRECS HABITUALS / Els plans per millorar la reputació els apliquen en l'actualitat les companyies i institucions més prestigioses del món, i no s'ancoren en una política d'imatge, sinó en una conducta real, en fets, i estrictes codis ètics. Segons els principals think tanks internacionals, per gestionar la reputació s'han de monitoritzar factors com l'estima, l'admiració i la confiança, i intentar incrementar-los a través de conductes coherents amb el missatge de la companyia.

Fins ara, la Casa del Rei no ha aplicat una estratègia professional d'aquestes característiques, i la renovació tan sols s'ha limitat a l'àrea de la imatge, és a dir, de la gestió de la comunicació i la modernització dels canals d'informació (web), per a la qual cosa ha rebut el suport d'almenys dues empreses catalanes.