PLE D'INVESTIDURA AL PARLAMENT
ERC ofereix ajuda a Mas sense el referèndum com a condició
Puigcercós allarga la mà a CiU, però li exigeix un pla B si falla el concert
El president d'ERC, Joan Puigcercós, ha fet un altre pas en el seu acostament postelectoral a CiU a l'oferir-se a facilitar la investidura d'Artur Mas si aquest concreta alguns punts del programa que va exposar ahir. De fet, Puigcercós ha omès en tot moment citar la convocatòria d'un referèndum independentista com a condició per recolzar Mas, cosa que va repetir diàriament durant la campanya electoral.
En la seva intervenció parlamentària, el líder d'Esquerra ha plantejat a Mas una "espiral de confiança" entre nacionalistes i republicans que tingui la seva plasmació al llarg de la legislatura. Per aconseguir-la, Puigcercós li ha preguntat al dirigent nacionalista si està disposat a un "canvi" o a un "retorn" als temps del pujolisme. Com a exemple, li ha ofert l'ajuda d'ERC per mantenir les polítiques socials impulsades pel tripartit.
Sobre el concert econòmic, Puigcercós ha aconseguit que Mas es comprometi a constituir una ponència al Parlament per negociar un acord entre els partits catalans i portar la proposta a Madrid el 2012. No obstant, el líder republicà li ha exigit al presidenciable que concreti què farà si, com ell defensa, l'Estat rebutja el concert. Mas ha reiterat que no posarà "límits" al dret a decidir, però ha deixat clar que no convocarà un referèndum perquè "trairia" una part dels votants de CiU, ja que aquesta mesura no figurava en el seu programa.
El president d'ERC ha replicat que, si hi ha un pla B, el concert és només un "esquer" electoral, de manera que ha reclamat una resposta del Govern "democràtica, tranquil·la i modernitzadora", de nou sense esmentar el referèndum. Mas ha promès que, en cas de fracàs amb el pacte fiscal, CiU no acceptarà ser soci estable del PSOE ni del PP.
Millor una "tensió controlada"
Davant vel·leïtats independentistes, Mas ha recordat que prefereix "administrar una tensió controlada amb l'Estat, que no administrar una ruptura de la cohesió interna a Catalunya". En aquest sentit, ha assegurat que un referèndum d'independència dividiria la societat catalana.
En un altre ordre de coses, Mas ha acceptat asseure's a negociar la proposta que ha plantejat Puigcercós per dotar de més transparència l'Administració catalana --amb una llei d'accés a dades de la Generalitat per part dels ciutadans i un pacte d'integritat per a les empreses proveïdores de la Generalitat-- i per impulsar la creació d'un Institut Nacional de Crèdit que recolzi pimes i emprenedors. "No en conec els detalls, però m'agrada la música", ha assenyalat Mas.
El potencial dels expresidents
No ha estat tan receptiu, en canvi, amb la petició que li ha plantejat Puigcercós de mantenir l'impost de successions tal com està. El dirigent republicà ha argumentat que en la situació de crisi econòmica actual els diners que genera a les arques de la Generalitat l'impost de successions es podrien destinar per ajudar les persones amb rendes mínimes. Mas li ha rebatut que això mateix es podria haver plantejat el tripartit quan va suprimir part de l'impost. "Nosaltres acabarem la feina", ha assegurat el dirigent nacionalista, que ha recordat que l'existència d'aquest imposta provoca fugida de capital català cap a altres autonomies que no tenen aquest impost.
Per una altra part, Mas ha anunciat que està estudiant com aprofitar l'experiència i el coneixement dels expresidents José Montilla, Pasqual Maragall i Jordi Pujol, ja que, al seu parer, és "un error" aprofitar tan poc aquest potencial. "Trobaré la manera d'aprofitar-los en benefici del país", ha assenyalat.
- NARCÍS MARTÍ FILOSIA "Pintant soc feliç: ningú m’aplaudeix i ningú em xiula"
- Meteorologia adversa Les temperatures extremes posen en alerta sis comunitats a l’inici de l’onada de calor
- Relacions interpersonals El celibat voluntari s’obre pas entre les joves: «Fa dos anys que estic sense relacions i mai he estat millor»
- Nomenclatura El barri de Navas s’encamina a votar sobre el seu nom
- Successos Ferit un home al carrer Urgell de Barcelona després de rebre un tret
- Per salivar Cinc bons restaurants per a una breu escapada al Maresme
- Millora de l’administració pública El Govern pretén reduir la burocràcia i simplificar 170 tràmits administratius
- Estratègia per als comicis del 2027 ERC vol que les dones liderin el 40% de les seves llistes municipals
- ANÀLISI En el punt de mira, l’UCO no desisteix
- Defensa Enginyers treballen a Getafe per fer invisibles els avions de combat