610,8 km Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
No caure en la trampa del terrorisme
Israel és una illa de llibertat i progrés en una àrea on no es respecten drets bàsics. A Hamàs se l’ha de combatre, però mai a costa dels ciutadans innocents
Els errors en cadena en la seguretat d’Israel que van donar peu a l’atac de Hamàs
Biden adverteix Israel: envair Gaza seria un «gran error»

No van sortir a manifestar-se contra el dictador Vladímir Putin quan va envair Ucraïna. Tampoc van sortir a manifestar-se a favor de les dones iranianes, que anhelen vestir-se com els doni la gana perquè no poden disfrutar-ho al seu país. Els importa un rave que països com Cuba o Veneçuela no respectin els drets humans bàsics de reunió i llibertat d’expressió. Segur que tampoc es manifestaran mai contra dictadures com la nord-coreana. Per descomptat, quan el terrorisme de Hamàs va assestar el tràgic cop a Israel, els va ser absolutament igual. En el fons i en la forma, tampoc els preocupa el terrorisme, sigui del tall que sigui. Sempre tenen l’excusa per dir: «Per alguna cosa deu ser». I, no obstant, que puguin manifestar-se a favor o en contra del que vulguin és un dels grans èxits de les nostres democràcies.
La tragèdia dels esdeveniments del Pròxim Orient genera temor per la implicació religiosa i la història que hi ha darrere de les poblacions que viuen i han viscut a l’altre costat del Mediterrani. A diferència del que passa a l’Europa Central, on a ningú a Alemanya, per posar un exemple, se li acut avui reclamar Prússia Oriental (la capital de la qual va ser Königsberg, actualment la Kaliningrad russa), les fronteres a Palestina continuen sent motiu de discussió. Que la població d’origen jueu, cristiana i àrab pugui unir-se i viure en pau i progrés, en un gran territori, que comprengués l’actual Israel Gaza i Cisjordània, és una utopia que no aconseguirem veure. Els tractats de pau haguts fins ara han acabat en paper mullat. Massa interessos econòmics, conteses incivils sectàries i règims autocràtics/dictadures existeixen al voltant d’aquests territoris.
Entretots
Les guerres generen monstres. En nom de la llibertat de defensar-se poden cometre’s atrocitats. Per acabar amb el nazisme, la Segona Guerra Mundial va patir els bombardejos aeris sobre Dresden i altres ciutats alemanyes, més les vexacions que l’exèrcit soviètic va realitzar sobre la població civil alemanya quan va arrasar el seu país. Continua estremint qualsevol testimoni sobre les bombes atòmiques a Hiroshima i Nagasaki. ¿Va poder tornar a dormir tranquil el president dels EUA, Harry Truman, després d’haver donat l’ordre? Hi ha límits.
Notícies relacionades¿Què demanem actualment les societats occidentals, les nostres democràcies liberals, quan ens hem d’enfrontar al terror? Tot i que la set de venjança pugui ser difícil de superar, un no s’ha de posar mai al nivell dels terroristes. Els Estats Units van cometre greus errors després dels atemptats de l’11 de setembre del 2001 avui reconeguts fins i tot pel seu actual president, Joe Biden.
Israel és una illa de llibertat i progrés en una àrea on no es respecten drets bàsics. De fet, la mateixa existència i supervivència del país és un miracle de què tots ens hauríem d’alegrar. A Hamàs, flac favor fa al poble palestí, cal combatre’l, però mai a costa dels ciutadans innocents. Hamàs vol el caos, provocar Occident, i buscar complicitats entre aquests manifestants que sempre viurien més lliures a Tel Aviv que a Teheran.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.