ELS RESTAURANTS DE PAU ARENÓS
Carlitos: a buscar el fricandó de 'wagyu'
Un plat en què l'evolució del que és popular passa per la fractura del que és rutinari

fcasals47234980 barcelona 05 03 2019 on barcelona restaurante carlitos e190308113218 /
El fricandó de ‘wagyu’ és el responsable d’aquesta crònica. Al restaurant Carlitos, el cuiner Kemuel Gual va resoldre amb intel·ligència un desafiament autoimposat: volia utilitzar la carn d’aquesta raça d’origen japonès, però no servir-la simplement a la planxa i amb pes d’entrecot, el preu del qual dissuadiria els clients.
La solució li va passar pel cap un dia que preparava un fricandó: ¿per què no afinar la salsa resultant i napar-ne uns talls? El desenllaç és un plat “a partir d’un fricandó” o “inspirat en un fricandó”, amb una ‘demi-glace’, diu Kemuel.
El jove cuiner resol elpitjor problema dels estofats: carns espremudes i desnaturalitzades en què cos i gust són transferits al suc. Ell marca les tires de ‘wagyu’ per controlar-ne el punt i el cobreix amb aquestvellut fet amb carns menors. La substància i el bany marró conserven els seus atributs. El conjunt funciona.
He tingut experiències amb el mateix epígraf: una amb Ferran Adrià, que en una classe de cuina va voler provar si el fricandó de ‘wagyu’ tenia sentit (i sí, en tenia); una altra amb Paco Pérez, que el va ficar en un ‘bao’ (i que bo que era).
L’evolució del que és popular passa la fractura del que és rutinari. Aquí, Kemuel, hi tens un camí, o un bulevard.
La primera impressió a l’entrar a Carlitos és que dinaré entre gegants. Totes les taules són altes i els clients s’acomoden en tamborets. ¡Que estrany! Respon Carlos Triviño, propietari amb el seu germà Javier: «Vam obrir fa vuit anys. Volíem una cosa formal però informal». I segueixen en aquest dilema: hi ha burrata (¡Barcelona ha de ser la capital mundial del lacti!), hi ha gamba vermella, hi ha torrada de cansalada viada amb coco tendre i alfàbrega (em crida l’atenció). Línies diferents d’atac. Volen conservar el comensal temorós i obrir-se al temerari. ¿Què podem fer? ¿Com ho podem fer?
Títol especejament
Calvet, 50. Barcelona T: 93.639.62.17 Preu mitjà (sense vi): 25 € Menús: 15 (migdia) i 50 € (degustació)
Es deixen anar amb el menú degustació, i me l’ofereixen. ¡Endavant des del lloc de guaita! Carta de vins dissenyada per Wineissocial: bona la garnatxa Unsi.
Mos d’anguila-foie-gras-poma: la cèlebre combinació de Montiel/Berasategui. Quan l’hi dic després al Kemuel, no sap de què li parlo, ja que ell va obtenir la idea d’un altre restaurant. És com el joc del telèfon: es perd informació amb cada contacte.
El Kemuel, fill d’alacantí i filipina, és aplicat i perseverant, no va estudiar a cap escola de cuina i ha tingut com a únic mestre el primer xef de Carlitos,Armando Álvarez, al capdavant de Capet i Petit Capet. Per això té mèrit el que fa, però, sobretot –s’intueix–, el que queda per fer. «Jo no volia entrar a la cuina i ara no vull sortir-ne», explica amb fe.
EL+
El fricandó de ‘wagyu’, la croqueta i els pèsols.
Rutllen: la croqueta XL de galta de vedella (imprescindible), les carxofes amb eriçó (més suc de carn, i més presència de l’equinoïdeu) i els pèsols amb fideus de calamar i trufa (combinació rareta però que té bon gust i fa bona olor), el caneló de mango i la torrada de brioix.
Rutlla regular: el Sant Pere (passat de cocció) amb carxofa i ceba.
Notícies relacionadesNo rutlla: el ‘cebiche’ de llobarro amb pop i gamba, molt àcid i amb acompanyament de ‘kikos’.
¿Com es forja la identitat d’un cuiner? Estudi, pràctica, sentit comú, gosadia... Recepta llarga, complexa, esgotadora, i que mai surt a la primera.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- Seguretat viària Europa avala que els joves de 17 anys puguin conduir a la UE acompanyats d'un adult amb experiència
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Infraestructures a Sant Cugat El Govern i l’Estat desbloquegen la construcció dels dos intercanviadors entre Rodalies i FGC del Vallès, amb una inversió de 36 milions
- Educació Més de 27.000 alumnes van arribar l’any passat a Catalunya amb el curs ja començat
- tour de por Un passeig entre fantasmes per Barcelona