Cita amb la historieta i la cultura japonesa
Fascinació pel manga tranquil
Més enllà del ‘hit’ que crida més l’atenció, una infinitat de propostes de còmic japonès que té la vida quotidiana, amb la seva normalitat i les seves rutines, com a eix s’obre pas en les editorials com a tendència temàtica i entre lectors que busquen calma i tranquil·litat per alliberar-se de l’estrès.
Viñetas de Villano de vacaciones /
El Manga Barcelona no és només un saló per estimular les vendes, també és un aparador d’excepció per mostrar les novetats i les tendències. La demografia femenina, els mangues orientats als gustos de les adolescents i dones creix sense parar i ja abraça cada vegada més arcs d’edat. A Devir ho tenen clar. Primer any amb estand propi al saló, el tancament d’ECC els va permetre rescatar llicències com la de Los diarios de la boticaria, que reediten amb èxit pujats a l’onada del bocaorella i el triomf de l’anime, a Netflix i Crunchyroll, especialitzada en animació asiàtica i que des de la seva compra per Sony el 2021 no ha deixat de sumar subscriptors. En dos dies de saló ja van esgotar les existències del primer i segon volum.
Los diarios de la boticaria, de Natsu Hyûga, és un manga centrat en la història d’una nena a la Xina imperial que és segrestada i venuda com a criada a la zona palatina. Barreja amor, misteri i, sobretot, molta calma: les seves descripcions dels costums de l’època, el detall dels vestuaris i la gastronomia o les fórmules medicinals que elabora de manera natural produeixen un efecte tant relaxant com entretingut per als fans. Si en el Manga Barcelona algun cosplay competia amb els de Guardians de la Nit o Chainsaw Man era el de la protagonista, la MaoMao, amb el seu uniforme verd, o el de la Frieren, l’elfa maga que protagonitza una altra sèrie de manga mític de molt de slice of life, com es coneix aquesta tendència del manga. Frieren (Norma) també té sèrie d’anime a Netflix i un marxandatge robust que dona fe que la calma i la tranquil·litat es poden monetitzar.
Vinyetes de 'Els diaris de l'apotecària' /
Observar la vida japonesa
Villano de vacaciones és un títol més pur en el gènere relaxat, també anomenat iyashikei. La història d’un extraterrestre malvat que ha vingut a la Terra per acabar amb la humanitat està explicada a partir dels seus dies lliures, aquells en què el protagonista deixa la seva feina de banda i se’n va al zoo a veure ossos panda, l’únic que el commou del planeta, o de compres a uns grans magatzems. La seva vida quotidiana és plena d’humor i bones estones pel surrealisme del plantejament. ¿Per què triomfa tant aquest gènere? "Ens encanta observar la , de vida japonesa. Tan llunyana i alhora amb tants elements que ja reconeixem, com els seus festivals d’estiu, els fanalets i la gent amb quimonos. A Occident ens atrapa", apunta María Parra, marketing manager de Devir.
Parra apunta, a més, a l’efecte que genera la narrativa manga, amb històries curtes serialitzades. "És un valor afegit que és clau, pel ritme que imprimeix als relats". Et deixen amb la intriga per saber-ne més, però alhora animen a recrear-te amb cada pàgina.
"La combinació de factors històrics, culturals i socials dona com a resultat una vida extremadament estressant per als japonesos, que tendeixen a buscar alguna cosa que alleugi la misèria causada per l’estrès", raona Jiawen Ren, expert en Humanitats de la universitat xinesa de Tianjin en un estudi del 2020 sobre el fenomen, que es va començar a internacionalitzar a partir del trauma de la pandèmia.
Mangues i pel·lícules iyashikei vessen de paisatges naturals, gastronomia i relacions familiars, ja sigui la cura entre germans o entre pares i fills. I en una societat en què la natalitat ha caigut en picat, les mascotes ocupen aquest lloc en la cadena d’afectes.
Vinyetes del manga 'Llar, dolça llar' /
Curiositat del ‘voyeur’
El hombre y el gato (Norma) explica el dia a dia d’un home de mitjana edat viudo i el seu gat. Walking cat (Moztros Manga) és una fantasia postapocalíptica en què un home busca la seva dona, desapareguda després d’una invasió zombi, amb l’única companyia del seu gat, i la narració té el punt de vista de l’animal. En Contigo bajo la lluvia, hit que publica Pika Ediciones, la protagonista és una noia introvertida que treballa a casa i amb prou feines surt per passejar amb un estrany os rentador.
La vida quotidiana amb tota la seva normalitat i rutines brilla de manera especial vista a través d’il·lustracions, i dona a la curiositat del voyeur una manera de recrear-se amb altres formes de vida en molts casos idèntiques a les nostres però que guanyen en profunditat i reflexió explicades per d’altres. És el cas de Hogar, dulce hogar, de Chiaki Ida (Planeta Cómic), que recorre la vida senzilla de cinc joves a cinc llars diferents, i Rooms, d’Umismisha Senbon, col·lecció d’il·lustracions d’acollidores habitacions de dones.
Notícies relacionadesCrunchyroll registra un +27 % interanual en temps de visionament de títols slice of life el 2025, especialment en nits i caps de setmana, i en adolescents grans i adults que utilitzen aquestes sèries com a "reset emocional", explica l’últim informe de la plataforma Alibaba.com. Segons l’estudi, els espectadors del gènere tendeixen a veure complets els episodis, i tenen un percentatge més alt de visionament de les sèries, amb un 79%, per sobre dels altres gèneres anime.
El saló revalida els 167.000 visitants
El Manga Barcelona va tancar ahir portes al recinte de Fira Gran Via després de quatre dies de festival multitudinari pel qual van passar 167.000 visitants, la mateixa xifra que l’any passat, quan el festival va registrar rècord d’assistents en la seva edició del 30è aniversari.Entre les múltiples activitats, l’organització va destacar ahir en un comunicat l’èxit dels concerts que van oferir Aina The End i Seatbelts, grup aquest últim que per primera vegada ha actuat fora del Japó, liderat per Yoko Kanno i amb la vocalista Mai Yamane, artífexs de la banda sonora de l’anime de culte Cowboy Bebop, amb el seu director, Shinichiro Watanabe, entre els convidats. En un saló, que el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, va inaugurar divendres passat reivindicant el manga i el còmic com un «instrument educatiu fonamental» per introduir els joves en la lectura, van fer classes magistrals mangakas com Tsutomu Takahashi, Satoru Nii, Gou Tanabe i Akemi Takada.
