Club d’estil

Moda sostenible i exclusiva

La veterana firma catalana Desigual porta tres edicions de les col·leccions ‘On demand’, moda sota demanda, amb models dels quals sols es produeixen les peces que els clients encarreguen, sense existències físiques a les botigues i sense estocs. L’última col·lecció arriba al març

Moda sostenible i exclusiva

Laura Estirado

4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

D’algun temps ençà el sector tèxtil se sap observat i és conscient de la seva mala fama. La indústria de la moda és la segona més contaminant del món, responsable d’entre el 8% i el 10% de les emissions globals de CO2. Ocupa també el segon lloc en un consum més alt d’aigua i és responsable del 20% de les aigües contaminades. A tot això cal sumar-hi la generació de residus tèxtils (els nous plàstics). A Espanya, només el 2022 es van generar un milió de tones de residu tèxtil, i, malgrat les campanyes, ¡encara no arriba al 10% el que es recicla!

Moda sostenible i exclusiva /

És urgent posar-hi fre i no castigar més el planeta, i totes les iniciatives que ajudin a disminuir en gran manera la generació de residus, utilitzar només les matèries primeres i la logística necessàries són benvingudes. I si a sobre tenen èxit entre els consumidors, encara millor. En aquest sentit cal assenyalar l’esforç que estan fent algunes marques, com la veterana firma catalana Desigual, que suma ja tres edicions de les col·leccions On demand, model de producció i comercialització pioner a Espanya, més propi de firmes petites i gairebé un miratge en empreses de moda internacionals.

Moda sostenible i exclusiva /

Es tracta d’una càpsula periòdica i efímera, que es posa en marxa diverses vegades a l’any, amb peces i accessoris per a esdeveniments especials, creats amb intel·ligència artificial (IA). A més d’apostar per la sostenibilitat, la "innovació transversal" és una altra de les preocupacions de la veterana firma catalana, que en els seus 40 anys d’història no ha deixat de transformar-se. Amb aquesta iniciativa, proposa una "nova manera de comprar i de produir". "Es podria dir que és una col·laboració amb els nostres consumidors, ja que fem arribar peces i accessoris només als que estan interessats", explica Clara Delmuns, la directora de producte de Desigual.

Moda sostenible i exclusiva /

"Volem sorprendre els nostres clients i seduir una nova generació de consumidors a través de nous conceptes, amb una proposta diferenciadora", comenta Delmuns, que avança que les peces "no estan disponibles físicament i se’n fabriquen les quantitats que es demanen". Per això, "no hi ha sobrants d’estocs".

La primera col·lecció On demand, que es va presentar l’estiu de l’any passat, només estava disponible per a Espanya, Alemanya, França i Itàlia. "Però ara l’hem ampliat a la resta de mercats europeus i al Japó", explica Delmuns.

L’última col·lecció inclou vestits i accessoris d’aire primaveral (el consumidor la rebrà al març). En total són 11 peces i complements, "amb especial protagonisme dels vestits: tons ivori, grocs, blancs, estampats florals i combinant teixits semitransparents, tul, seda i brodats en models curts, llargs, i midi –detalla la directora–. Comptem també amb dues parts de dalt, una camisa i un jersei, i accessoris. Un bolso beix en forma de papallona, dos mocadors de seda i uns originals maneguins de tul".

Els preus oscil·len entre 200 i 400 euros. "Es tracta de productes únics, amb dissenys extraordinaris creats per a cada consumidor que fa la compra. Una col·lecció sota demanda té avantatges per al client, que des del primer moment té clar el producte que vol i el seu cost, que depèn del tipus de materials i teixits que s’utilitzin i del procés de creació", diu la directora.

Potser algú es preguntarà si el procés és com anar a la modista per encarregar-li un vestit. Doncs no exactament. "L’equip de disseny i producte treballa en la creació de les peces i els complements amb ajuda d’eines d’IA. Una vegada definida la col·lecció i els articles que en formaran part, es posa a la venda a través de la pàgina web, amb el màxim detall en descriptius de la imatge i el producte. Quan el client compra el producte, funciona igual que qualsevol venda online, però amb data d’entrega de 90 dies".

I ¿què passa si a l’arribar a casa no és el que s’espera o no queda bé? Segons Delmuns, "el període de devolució és de 60 dies a partir de l’entrega", en botiga o per missatgeria.

Notícies relacionades

Evolució del client

"Els consumidors estan evolucionant i les marques hem d’acompanyar-los en aquest canvi", assegura, i d’aquí ve el seu procés de "transformació" com a marca sense perdre els seus valors. "Gràcies a aquest model de comercialització sota demanda podem fer una millor previsió de les necessitats de matèries primeres, logística i gestió d’estoc. Es disminueix en gran manera la generació de residus, sobretot al final de la cadena, en el producte acabat", apunta. En els últims tres anys, Delmuns afirma que han aconseguit que "el 70% de les referències tinguin característiques més sostenibles, eliminant el plàstic d’un sol ús del packaging i redefinint a la baixa els objectius d’emissions".

Temes:

Sumar Moda Intel