Entrevista amb el director

El Liceu fitxa Bayona: acollirà un concert amb les bandes sonores de les seves pel·lícules i no descarta una òpera

El Liceu fitxa Bayona: acollirà un concert amb les bandes sonores de les seves pel·lícules i no descarta una òpera

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

El Gran Teatre del Liceu acollirà, el pròxim 8 de desembre, un concert amb les suites dels cinc llargmetratges de J. A. Bayona, ‘L’orfenat’, ‘Lo imposible’, ‘Un monstre em ve a veure’, ‘Jurassic world: El regne caigut’ i ‘La sociedad de la nieve’. Fernando Velázquez, autor de les bandes sonores dels tres primers –els altres dos tenen partitura de Michael Giacchino, músic habitual de J. J. Abrams–, dirigirà l’orquestra en el que és una primera col·laboració entre el Liceu, el cineasta i Cupra (marca espanyola d’automòbils de gamma esportiva) per impulsar nou talent creatiu a Barcelona.

Se’l va veure el mes de setembre passat en la inauguració de la temporada del Liceu, amb l’obra de Txaikovski ‘Eugene Onegin’. 

Soc molt aficionat a la música de concert i a la cinematogràfica. Des de fa temps buscàvem amb el Liceu alguna manera de col·laborar. Ells van estar encantats amb aquesta proposta de concert amb les músiques de les meves pel·lícules i de seguida s’hi va unir Cupra. Serà amb una formació molt gran, amb cor, dirigida per Fernando Velázquez.

¿Pot ser que en la col·laboració que ha començat amb el Gran Teatre del Liceu hi hagi espai per a l’òpera? ¿Li agradaria fer alguna cosa en aquest sentit?

És una cosa de la qual hem parlat amb el Liceu. Tenim ganes de continuar treballant junts. De moment hem començat amb una cosa una mica més senzilla com és el concert de bandes sonores, però la col·laboració està oberta.

El concert del 8 de desembre inclou temes de les seves pel·lícules compostos per Velázquez, i també de les que ha fet amb el músic nord-americà Michael Giacchino.

Amb Fernando Velázquez treballem junts des de fa molts anys, ja va fer la música del meu curt ‘El hombre esponja’, del 2003. Michael Giacchino el vaig conèixer al Festival de Música d’Úbeda. Ell venia per interpretar la música de ‘Star trek’ i allà ens vam fer amics. Des d’aleshores, sempre li he comentat aspectes musicals de les meves pel·lícules. 

Ha pogut comptar amb el seu director de fotografia habitual, Oscar Faura, per a les pel·lícules i sèries que ha fet als Estats Units. ¿No va poder ser el mateix amb Velázquez?

No, és una altra qüestió. Giacchino va compondre la banda sonora de ‘Jurassic world’ i havia establert les línies musicals de la franquícia. Era lògic que també fes ‘Jurassic world: el regne caigut’, li va donar l’aspecte gòtic a la pel·lícula.

Aviat estrenarà ‘La sociedad de la nieve’, seleccionada per l’Acadèmia del cine espanyol per competir en els Oscars. ¿Té algun projecte en ment, immediat o a llarg termini?

El meu projecte ara mateix es diu fer una mica de vacances. En set anys he dirigit quatre pel·lícules o episodis de sèries amb un gran esforç de producció, molt intenses de preparació i realització. Necessito parar una mica. La pròxima serà ‘A sangre y fuego’, Agustín Díaz Yanez n’està escrivint el guió, i tinc un altre projecte més. Després de ‘La sociedad de la nieve’ he descobert quin és el meu lloc. El que vull és fer films produïts amb la meva companyia i amb el meu equip. Si em truquen de Hollywood no diré que no, però això és el que vull fer ara.

Notícies relacionades

¿I com va la promoció de ‘La sociedad de la nieve’ de cara als Oscars?

Va molt bé, ja s’han fet ‘screenings’ amb presentacions de Tom Holland i James Gray. Anem a totes les categories. Ni ‘Lo imposible’ ni ‘Un monstre em ve a veure’ van poder competir com a millor pel·lícula internacional perquè estaven rodades en anglès, de manera que vam fer campanya per a totes les altres categories dels Oscars. Però és veritat que mai havia fet una campanya per a totes les categories amb tanta intensitat com amb ‘La sociedad de la nieve’, viatjant amb membres de l’equip als Estats Units per fer presentacions.