Discos de la setmana
Miley Cyrus s'alça com la 'dona meravella' en 'Endless summer vacation'
La cantant de Tennessee segueix la bona ratxa de ‘Plastic hearts’ (2020) amb una obra enfortidora i confessional en la qual llueix una veu trencada i madura pròpia d'una trobadora country
Els nous elapés de The Nude Party i Ron Gallo, també ressenyats

Cançó Liberty walk, de Miley Cirus
Encara que fa 16 anys que va traient discos, Miley Cyrus tan sols va pels 30, tots molt intensos, de ben segur, atesa la seva carrerassa des dels dies com a púber Hannah Montana. Aquell personatge comportava una dualitat, astre pop de nit i estudiant ‘random’ de dia, premonitòria per a la cantant, a qui li ha costat establir una veu pròpia com a artista i ser, definitivament, Miley Cyrus.
Però ja són set àlbums al seu nom (vuit comptant ‘Hannah Montana 2: meet Miley Cyrus’, 2007), i arriba ‘Endless summer vacation’ per mostrar-la en un estadi de maduresa inèdit, en què mostra la seva veu trencada i serena, llueix cicatrius i es delecta amb una barreja de guitarres i sons de sintetitzador una mica passats de moda. I crea un repertori que, fins i tot amb els seus alts i baixos, ofereix unes quantes cartes imperatives.
Ballant sola
La primera, ‘Flowers’, que va sortir al gener com a senzill, el seu assoliment més gran com a autora (o coautora) fins ara, que a cavall d'una tonada envoltant proposa un himne a la independència individual i a l'amor propi. “Puc comprar-me les flors jo mateixa / Escriure el meu nom a la sorra”, canta en ‘mode despit’. “Puc portar-me a ballar / i agafar-me la mà / Sí, puc estimar-me millor que com ho vas fer tu”. Banda sonora probable del daltabaix del seu matrimoni amb l'actor australià Liam Hemsworth.
A partir d'aquí, Cyrus ens fica en un cançoner més introspectiu que festaire, amb molt mig temps vaporós i en el qual pot lluir aquesta entonació confessional, trencada, més pròpia d'una trobadora country (la música de les seves arrels familiars) que d'una ‘vedet’ del pop. Balades viscudes com ‘Jaded’ (amb coautoria i producció de Greg Kurstin, el de, entre altres assoliments, ‘Hello’, d'Adele), la penetrant dinàmica de ‘Rose colored lenses’ i els vestigis acusticotexans de ‘Thousand milers’ (duet amb Brandi Carlile) creen un primer tram d'àlbum que Miley Cyrus associa, ha dit, a la llum del matí i les expectatives del nou dia.
Glamur i sordidesa
A través de ‘Handstand’, somiadora i banyada en electrònica, ens decantem cap a les franges nocturnes, una parcel·la ‘PM’ que, segons va anunciar Cyrus, és portadora de sensacions més tèrboles, amb tanta sordidesa com glamur. L'energia somnàmbula de Los Angeles, la ciutat a què dedica l'àlbum, es desboca en l'‘up-tempo’ discotequer ‘River’ i ens guia cap a un horitzó de neons de matinada en ‘Violet chemistry’ i de ‘tempo’ intranquil a ‘Muddy feet’, aquí junt amb una altra convidada, Sia.
Tancant, ‘Wonder woman’, a veu, piano i cor obert, reafirma una convincent Miley Cyrus, que lloa “la dona meravella”, que “sap el que li agrada” i “mai no saps si està trencada”. Miley, a la talaia dels seus dies, supervivent del desvari i, com veiem a la metafòrica portada del disc, musculada trapezista (amb talons d'agulla). Jordi Bianciotto
Altres discos de la setmana
El tercer elapé d'aquest septet de Carolina del Nord favorit d'Alex Turner i Jack White hauria de garantir als seus autors l'estatus de banda de capçalera entre els aficionats al rock clàssic. Sense necessitat de trucs de producció, The Nude Party converteixen en una cosa ‘cool’ aquella fumejant barreja de country, blues, folk i rock-and-roll que va sacsejar l'escena musical a finals dels anys seixanta i s'atreveixen a versionar Dr John sense perdre peu. Melodies i 'groove'. Disc rodó. Rafael Tapounet
Aquest jove veterà de Filadèlfia, ex-Toy Soldiers, sap treure punta als materials venerables de l'indie rock i fer dels seus discos artefactes imprevisibles. Les seves invectives contra els mals de l'era moderna, en clau íntima o sociopolítica, troben carrils d'expressió tant en un dance-punk revoltós com en el gruixut guitarreig de garatge, a través del gir melodiós i de flotants balades amargues. Conjurant l'angoixa global amb puresa d'esperit. J. B.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE