Catarsi assegurada

La Villarroel obre amb dos torpedes emocionals

Començar, de David Eldridge, mostra un home i una dona davant el seu últim tren per canviar la vida i ‘Solo llamé para decirte que te amo’ retrata la situació d’una mare entregada a tots menys a ella

Començar, de David Eldridge, mostra un home i una dona davant el seu últim tren per canviar la vida i ‘Solo llamé para decirte que te amo’, de Nelson Valente, retrata la situació d’una mare entregada a tots menys a ella

cultura 15/09/2021 Començar

cultura 15/09/2021 Començar

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La Villarroel obre el teló amb un suggerent programa que alterna de peces que retraten les relacions humanes de la nostra època. ‘Començar’ és una obra del britànic David Eldridge, una història tendra i divertida sobre l’amor als 40. ‘Solo llamé para decirte que te amo’, de l’argentí Nelson Valente, té com a protagonista una d’aquestes mares entregades, sempre al servei dels altres, a qui la trucada d’un antic amor podria canviar la vida.

Totes dues passen en un mateix espai, però són peces molt diferents. ‘Començar’ recrea la trobada d’un home i una dona al final d’una festa. Podrien ser dos pols oposats que s’atrauen o, simplement, dues persones sense ganes de deixar d’enganyar-se. David Verdaguer, que mai havia tingut el públic tan a prop, interpreta el Dani, un home a prop de la quarantena a qui la vida no li ha somrigut, que treballa en una cosa que no li agrada i des que es va separar a penes ha vist la seva filla. L’amfitriona de la casa, la Laura (Laia Marull), és una fera en els negocis amb una vida sentimental poc satisfactòria. «És estrany, es tracta de dues bones persones, no hi ha un bo i un dolent, com sol ocórrer perquè hi hagi conflicte», comenta Verdaguer, que per primera vegada treballa amb un escenari a dues bandes en el seu debut a la sala.

Per a Verdaguer i Marull és la segona vegada que defensen solos, després d’‘Un cop l’any’, i el seu tercer títol, després de participar en l’última versió d’‘El mètode Grönholm’.

Inquietuds, sentiments i debats morals molt actuals es barregen en un text que no pretén donar lliçons de res. «L’autor no dona solucions. Mostra dues persones normals, intel·ligents, sensibles, però amb dèficits emocionals», assenyala Pau Carrió, director del muntatge. La gentrificació, el treball, els feminismes, la maternitat i la paternitat, però també la soledat en una gran ciutat, són alguns dels temes que aborda ‘Començar’. «Va més enllà de la comèdia romàntica», diu Carrió. «És una peça divertida i tendra, que explora aquells moments incòmodes i graciosos d’una primera cita, on tots els comentaris són els que no toquen».

L’acció s’ha traslladat del Londres de l’original a Barcelona. Tot transcorre en un modern pis de l’Eixample. ¿Com acabarà la seva història? ¿Es donaran un a oportunitat o ni tan sols ho intentaran? Facin el que facin tenen una cosa clara tots dos: no volen perdre el temps.

Amor de mare

L’autor i director argentí Nelson Valente des del 2011 que estrana obres a Catalunya. ‘Solo llamé para decirte que te amo’, una popular peça que es va interpretar primer en pisos de Buenos Aires, va passar després a la petita sala Timbre 4 i va acabar en un teatre comercial, recala ara a La Villarroel, on Valente va estrenar ‘Els Gossos’ fa un any.

Notícies relacionades

Amor i sentiments són també claus en la seva obra, però aquí en el marc d’una situació diferent: la d’una mare que es desviu per tots a la seva família sense rebre res a canvi. La trucada d’un antic amor podria suposar un canvi en la seva vida, però després de tants anys entregada als altres potser s’ha oblidat de la seva pròpia felicitat quan d’ella depenen o abusen, segons es miri, dos fills bessons i la nòvia d’un d’ells. «He tingut experiències meravelloses amb aquesta obra. He vist el públic dir a la protagonista que se n’anés de casa i també he sentit com insulten els fills. És brutal», diu orgullós. «Crec que després de la duresa de la pandèmia la gent ara té més necessitat de riure i plorar. L’efecte catàrtic del teatre és més important que mai», afirma Valente.

La mateixa actriu que va encarnar la soferta protagonista de l’obra a Buenos Aires des del primer dia, Mayra Homar, l’interpreta a Barcelona. Completen el repartiment Julia Dorto, Lide Uranga, Guido Botto Fiora, Gonzalo Saenz, Juan Pablo Kexel, amb Roser Batalla, l’única incorporació catalana.

Temes:

Teatre