Experimentació al quadrat

De la Rubia i Mezquida, duel d’improvisadors entorn de Bach

El famós organista i l’eclèctic músic de jazz s’uneixen a l’artista visual Alba Corral en una oda a la improvisació al Palau

De la Rubia i Mezquida, duel d’improvisadors entorn de Bach
4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El reconegut organista Juan de la Rubia es passa al piano per mesurar-se amb l’eclèctic pianista de jazz Marco Mezquida al Palau de la Música en un repte singular amb la música de Johann Sebastian Bach (1685-1750) com a protagonista. El compositor barroc, un crac de la improvisació, inspira un programa plantejat com un desafiament per a aquests dos creadors del segle XXI. Saben quin és el punt de partida però és difícil predir què passarà amb tots dos cara a cara al piano, tot i que també hi haurà espai per a l’òrgan en el concert aprofitant el magnífic instrument que presideix l’escenari del Palau. Tot i que parteixen d’idees i composicions del venerat músic, que tant dominava el clave com l’òrgan, l’objectiu és deixar-se endur i desafiar-se mútuament al terreny de la improvisació a fi de descobrir altres maneres d’escoltar Bach. No serà el típic concert de clàssica. Tots dos es mesuraran per veure fins on són capaços d’arribar. «Intentarem despertar altres connexions neuronals amb un viatge absolutament personal, ple de vertigen, risc i respecte mutu», afirma Mezquida.

«Intentarem despertar altres connexions neuronals amb un viatge absolutament personal ple de vertigen, risc i respecte mutu»

Marco Mezquida

Tant ell com De la Rubia són autèntics especialistes en la improvisació. Mezquida sol fer-ho en clau de jazz i De la Rubia, en clau clàssica. Després de dos mesos d’assaig estan llestos per saltar a l’arena. «Els concerts improvisats també s’han de preparar», recorden. «És necessari tenir llestes una sèrie d’estructures amb què treballar». Sortiran a l’escenari disposats a donar-ho tot però, sobretot, a deixar-se sorprendre. «És un viatge absolutament personal on no caben les etiquetes», apunta Mezquida. «De vegades sonarà més clàssic, d’altres més contemporani o més cap al jazz. L’important és disfrutar del moment i sorprendre’ns amb el que sorgeixi partint del nostre respecte i admiració per Bach», afegeix De la Rubia. «Serà interessant veure què hi podem aportar». També la posada en escena és original, ja que comptarà amb una creació en directe de l’artista visual Alba Corral. La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música inaugura amb aquest concert Palau Fronteres, que agrupa propostes que surten del típic concert i combinen tradició i modernitat. «Ens interessa acostar-nos a altres públics interrelacionant la clàssica amb altres formats i estils», ha explicat Joan Oller, director general del Palau.

«De vegades sonarà més clàssic, d’altres més contemporani o més cap al jazz. L’important és disfrutar del moment i sorprendre’ns amb el que sorgeixi partint del nostre respecte i admiració per Bach»

Juan de la Rubia

Creacions pròpies

Notícies relacionades

Elements de la música de Bach i composicions cèlebres del compositor com les ‘Variacions Goldberg’, ‘La passió segons sant Mateu’ o el ‘Concert en re menor per a clave i orquestra’ posaran a prova la perícia de Mezquida i De la Rubia. A més, oferiran dues peces noves inspirades en Bach, ’Fuga per a dos pianos a cinc veus’, creada per l’organista, i ‘Pasacaglia’, una creació de Mezquida. «Aquest concert pot agradar tant a un purista amant de Bach com a un fan del heavy metal», afirma Mezquida, un músic hiperversàtil que tant s’ajunta amb el ‘tocaor’ Chicuelo com amb la cantant Sílvia Pérez Cruz, amb el seu trio MAP o en solitari (‘Talismán’, el seu últim disc, va sortir a finals de l’any passat). Gràcies a la pandèmia, han disposat de tot el temps del món per assajar al Palau, una cosa impossible fa un any. I és que s’ha de treballar molt per poder compenetrar-se i improvisar a gust. De la Rubia, que es va fer músic per Bach, agraeix que el Palau s’obri a un altre tipus d’experiències on hi ha risc i experimentació. «Acostumo a improvisar en les cerimònies religioses però en aquestes he de cenyir-me a la litúrgia. Aquí serà diferent». Ell i Mezquida marcaran la pauta.

Palau Fronteres: descaradura, tradició i modernitat

Després de la proposta de Mezquida&De la Rubia&Corral, Palau Fronteres acollirà altres propostes frontereres, com aquest ‘Trópico de Covadonga’, del músic i ‘performer’ Rodrigo Cuevas, un artista que combina folklore, electrònica, humor, erotisme i hedonisme (19 i 20 de març), o la Barcelona Gipsy Balkan Orchestra, que es presentarà a l’auditori modernista el 14 de març. Els dos concerts, basats en la música de soca-rel, s’han realitzat en col·laboració amb el CAT (Centre Artesà Tradicionàrius). Palau Fronteres compta amb altres propostes, entre les quals destaquen ‘Letters to Bach’, de l’aclamada cantant israeliana Noa (5 de maig), i un concert amb música per a videojocs i de pel·lícules de Marc Timón, compositor resident al Palau aquesta temporada, interpretat pel Quartet Gerhard: Elisabeth Franch, Esther Pinyol, Ferran Carceller, Ona Cardona i Marta Pujol (17 de maig) i l’òpera ‘Mariana en sombras. Un clamor por la libertad’, de García Demestres (17 de juny) .