Arts escèniques

Àlex Rigola estrenarà la temporada del Teatre Lliure amb ‘El Mestre i Margarita’

El director torna a la sala que va pilotar amb una producció de 14 actors que destaca en el programa junt amb la reposició d’‘El día del Watusi’ i l’estrena de ‘Contra Antígona’.

Manrique vol continuar atraient públic i rebaixar l’edat mitjana de l’espectador

Una escena de l’obra ’El mestre i Margarita’, al festival Temporada Alta, el 14 de novembre.

Una escena de l’obra ’El mestre i Margarita’, al festival Temporada Alta, el 14 de novembre. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Julio Manrique va presentar ahir la nova temporada del Teatre Lliure amb ganes de continuar atraient públic i rebaixar l’edat mitjana de l’espectador. Va arribar el febrer del 2024 i tanca aquesta temporada amb Cesc Casadesús com a adjunt amb un augment d’espectadors, que arriben als 119.000 (88% d’ocupació), pels 88.000 (81% d’ocupació) de l’anterior. "Aquest teatre ha vibrat fort aquesta última temporada. Confiem que aquesta vibració s’expandeixi i ressoni cada vegada amb més força", va dir el director.

La seva intenció és continuar creixent amb una programació que recupera èxits com l’adaptació d’El día del Watusi –nominada als premis Max–, i dona entrada a creadors que mai havien trepitjat el Lliure. Entre ells, Las Huecas amb Riure caníbal a l’Espai Lliure, una denúncia de l’auge del neofeixisme, o Miquel Mas Fiol, que portarà La trilogia de la condició mil·lenial al Lliure de Gràcia, tres sàtires actuals de clàssics com el Càndid de Voltaire, el Werther de Goethe i Els miserables de Victor Hugo. Dels 28 títols programats, vuit són produccions pròpies, 10 coproduccions i 10 de companyies convidades. Les entrades surten a la venda el 20 de juny.

Àlex Rigola obrirà la temporada amb una versió d’El Mestre i Margarita, adaptació de la novel·la pòstuma de Bulgàkov a Montjuïc. Després de vuit anys, torna amb una ambiciosa producció amb 14 intèrprets, entre ells Laia Manzanares, Nao Albet i Francesc Garrido, amb l’escenari a dues bandes. "És un clàssic de la literatura que inclou una pàgina molt boja perquè compta amb l’arribada del dimoni disposat a remoure les estructures públiques del teatre i el funcionariat. L’adaptació ha necessitat vuit mesos de treball", va assenyalar Rigola.

Manrique s’ha reservat un títol combatiu: El barquer (The Ferryman), una obra situada en la trasbalsada Irlanda del Nord de 1981 escrita per Jez Butterworth . Roger Casamajor, Marta Marco i Mima Riera lideren un ampli repartiment de 15 intèrprets.

Manrique aspira a fer que "les tres sales del Lliure bullin d’emoció, pensament i preguntes". El dubte és clau per avançar i pensar, per "intentar ser lliures en aquest món convuls que compartim". D’aquest parlen la majoria dels títols que s’han programat, on es qüestiona tant l’herència del patriarcat com el futur dominat per les màquines i la intel·ligència artificial amb Ai! La misèria ens farà feliços, comèdia futurista de Gabriel Calderón, protagonitzada per Pere Arquillué, Daniela Brown, Joan Carreras i Laura Conejero que fabula amb un món on fins els actors són robots. I Tiago Rodrigues, director del Festival d’Avinyó, presentarà La distance, una faula emmarcada el 2077.

D’Antígona a l’amor en la vellesa

Notícies relacionades

Destaquen també títols com Contra Antígona, d’Andrea Jiménez. La que va sorprendre a la sala més petita del Lliure amb Càsting Lear salta a l’escenari més gran de la casa amb una reflexió sobre què significa avui comprometre’s fins a les últimes conseqüències. I al Lliure de Gràcia, Clara Segura dirigirà Una festa a Roma, nova obra de Marc Artigau que reivindica l’amor en la tercera edat, protagonitzada per Lluís Marco i Marta Angelat. Aquest tema ressona també a La vie secrète des vieux, de Mohamed El Khatib Zirlib, creada a partir d’entrevistes i confidències de gent més gran de 75 anys que va visitar en residències.

La música cobrarà protagonisme. Més enllà de l’òpera Els estunmen, de Nao Albet i Marcel Borràs, ja anunciada en la presentació de la temporada del Liceu, protagonitzada per especialistes de cine, cantants i músics, i de l’aplaudida creació internacional Coup fatal, que combina música barroca i danses africanes inclosa en el Flaix tardor-BCN; a Gràcia també hi haurà algunes sorpreses musicals. Cabosanroque estrenarà Mil tres, say cheese. Les resurreccions de Don Giovani, una òpera experimental que connecta Bad Bunny i Mozart per intentar dilucidar què o qui és avui Don Joan. Al mateix escenari Lucia del Greco oferirà Little women, una versió canyera, molt lliure i en clau de rock de Donetes, la cèlebre novel·la escrita per Louisa May Alcott.