Noves veus

El Cor Jove Nacional de Catalunya, a punt per al seu debut al Palau

  • La formació dirigida per Mireia Barrera ofereix un exigent programa amb música del segle XX i compositors d’avui en el seu primer concert al Palau de la Música Catalana

  • Les últimes restriccions del Procicat impediran als familiars i amics dels cantants de fora de Barcelona accedir al concert, l’única nota amarga de la seva actuació a l’auditori modernista

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Concentrats, molt atents a qualsevol comentari o indicació de la directora Mireia Barrera, una eminència en la música coral, els cantants del Cor Jove Nacional de Catalunya van dedicar dimarts al matí a assajar el primer concert de la formació al Palau de la Música Catalana, previst per aquest dijous 7 de gener. Les veus de la trentena de cantants sonaven equilibrades al Petit Palau, tot i que Barrera no deixava de posar èmfasi en les vocals neutres quan cantaven fragments de ‘L’aire daurat’, de Ricard Lamote de Grignon. Després de sentir-los a ‘Festí nocturn’ va fer notar el següent: «Això és com una porcellana xinesa. És música de primer nivell, comparable a la de Ravel o Debussy. Requereix lleugeresa en l’articulació».

L’atenció al detall i la claredat de les seves idees arribaven als cantors tant a través de les seves paraules com de la coreografia creada amb compassats moviments de mans i braços. «Algunes són peces molt curtes i molt senzilles però també molt delicades. Una, 14 compassos que expliquen una història d’un noi que ha perdut la seva estimada en un minut. ¡Però quant costa aconseguir que aquests 14 compassos que no duren ni un minut siguin bonics, transmetin i estiguin ben dits!», ha explicat a EL PERIÓDICO a l’acabar.

Obres de Joaquim Homs i Manuel Oltra s’alternen amb peces de Bernat Vivancos, Mariona Vila i Joan Magrané en un programa que recorre un segle de música catalana. «El repertori és bastant complicat de fer bé perquè gairebé tot és ‘a cappella’, la gran majoria del segle XX i és difícil», ha assenyalat Roger Casanova, baríton. Ell va formar part del Cor Jove del Orfeó Català tot i que ara no està en cap altra formació ja que els estudis superiors de cant el tenen prou ocupat. Tot i que la majoria prové de l’àrea metropolitana, al cor hi ha gent de tot Catalunya.

Exigència de primer nivell

«La Mireia exigeix molt», afegeix Aurora Miró, que compagina l’activitat amb el Cor Jove Nacional de Catalunya amb l’Orfeó Català. Tot i que cantar amb mascareta és un destorb, «malgrat la incomoditat que suposa, preferim cantar així a no fer-ho», apunten. Tots dos estan satisfets amb el seu pas per aquesta formació que cada any es renova, igual que el seu director musical. Més d’un es presenta cada any a les audicions per continuar aprenent. L’únic límit, a banda d’una bona veu, és l’edat: cal tenir entre 18 i 28 anys.

Notícies relacionades

Barrera, que ha dedicat la seva vida al cant coral, primer al Cor Madrigal i després en diferents formacions com el Cor Nacional d’Espanya o Barcelona Ars Nova, els havia d’haver dirigit el març passat a l’Auditori però el concert va ser anul·lat al coincidir amb el primer dia de l’estat d’alarma per la pandèmia. Aquest dijous al Palau podran per fi interpretar un programa que han ampliat i afinat amb Barrera aquests últims dies. Debutar al Palau de la Música és una cosa que els omple d’orgull però els feia il·lusió comptar amb amics i familiars a la platea, una cosa impossible amb les noves restriccions de mobilitat entre municipis. «No és una situació normal però cal tirar endavant», assumeix Barrera.

Igual com la Jove Orquestra Nacional de Catalunya actua a l’Auditori, el Cor Jove Nacional espera regularitzar les seves aparicions al festival Emergents que organitza el centre musical. «Queda camí per fer per reconèixer que el cant coral és tan artístic, meritori i bonic com la música d’orquestra. ¡Sempre ha sigut el germà pobre!», lamenta la directora, que calcula que un terç dels integrants d’aquesta coral es dedicarà professionalment a la música. «És un cor amb formació vocal i musical. El nivell ha anat pujant des de la primera edició». Això va ser al 2013. El problema és que a Catalunya hi ha pocs cors professionals. Hi ha el del Liceu i el Cor de Cambra del Palau de la Música, malgrat haver vist reduïda la seva plantilla estable. «Falta reconeixement per a la música coral i la situació socioeconòmica tampoc acompanya», admet Barrera. Ella ha estat inoperativa des del confinament fins a principis d’octubre. «Vaig tenir zero activitat com molts companys. Però tinc la sort de ser la primera directora convidada del Cor de la Comunitat de Madrid, que al ser professional no ha parat des de l’octubre». També ha dirigit misses polifòniques amb Barcelona Ars Nova a l’octubre i el desembre. «El normal abans era tenir coses a un, dos i tres anys vista. Ara ja no però, tot i així, soc afortunada... "