CELEBRACIÓ DIFERENT
Iniciatives per celebrar el Dia Mundial del Teatre malgrat el coronavirus
Per primera vegada es realitza amb el públic a distància a través de diferents propostes a internet
El teatre es reinventa en temps de coronavirus i celebra malgrat la pandèmia el Dia Mundial del Teatre aquest divendres. Ho fa de manera diferent, sense l'escalfor del públic però amb l'escalfor dels artistes des de les seves cases. «De vegades ens diem de broma: ’Els mals moments són bons per al teatre’. No hi ha escassetat de desafiaments per ser enfrontats, ni contradiccions per ser exposades, ni status quo per subvertir», recorda Shahid Mahmood Nadeem, periodista pakistanès, dramaturg, guionista, director de teatre i televisió, i activista de drets humans, autor aquest any del missatge del Dia Mundial del Teatre. Pot llegir-lo aquí complet.
Per primera vegada des que se celebra aquest dia els teatres estan tancats però no per això inactius. Les iniciatives posades en marxa en temps de coronavirus per alleujar la tancada ho demostren. El Teatre Lliure celebra el Dia Mundial del Teatre amb una gravació col·laborativa. «Et trobem a faltar, teatre. Fins ben aviat», és el lema de l’històric teatre barceloní, que ha impulsat en un vídeo que circula en xarxes socials per continuar estimant el teatre. Hi intervenen intèrprets, crítics teatrals i abonats al Teatre Lliure. Tots apareixen en un vídeo conjunt on surten recitant frases famoses d’obres de Shakespeare, Ibsen, Txékhov, Calderón de la Barca o Fernando de Rojas, entre d’altres. «Volem celebrar el Dia del Teatre i expressar el nostre desig de recuperar l’activitat escènica i la normalitat com més aviat millor».
A més, dins de les gravacions de muntatges que han organitzat a Youtube durant la quarantena, el Lliure ofereix a partir d’aquest divendres i fins al diumenge, 29 de març, un dels seus èxits: ’Jane Eyre: una autobiografia’, una obra dirigida per Carme Portaceli amb Ariadna Gil com a protagonista.
Creadors i públic
El TNC celebra el Dia Mundial del Teatre amb una trobada telemàtica entre l’autor i el director de ‘Justícia’, Guillem Clúa i Josep Maria Mestres, respectivament, a partir de les 18.00 hores, en l’Instagram del Teatre Nacional de Catalunya. Usuari: @teatrenacional
El públic hi podrà interactuar en temps real en aquesta primera trobada virtual organitzada per saber més sobre l’obra i el seu procés de creació. ’Justícia’, protagonitzada per Josep Maria Pou i Vicky Peña, entre d’altres, estava a la cartellera quan es va declarar l’estat d’alerta i es van haver de suspendre les funcions, amb el 90% d’ocupació en les funcions previstes. El text està disponible a la Biblioteca del TNC, en format digital a l’abast de tothom.
Des de Madrid
Notícies relacionadesA Madrid els teatres també s’han organitzat per celebrar el seu dia a través de moltes iniciatives en línia que permeten disfrutar d’obres clàssiques i contemporànies.
Les unitats de l’Inaem impulsen noves creacions, clubs de lectura, trobades amb autors i homenatges. La Companyia Nacional de Teatre Clàssic retrà un homenatge a Adolfo Marsillach amb ‘El médico de su honra’ i el CDAEM presenta la primera gravació de ‘Memoria viva’, amb Gemma Cuervo i Cayetana Guillén Cuervo com a protagonistes. El Centro Dramático també promourà la creació de nous continguts amb iniciatives com ‘Desde mi ventana’, en la qual diferents dramaturgs escriuran i llegiran un text de creació sobre el seu confinament. Clàudia Cedó, autora d’‘D’una gossa en un descampat’, serà la protagonista del primer podcast.

- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Tribunals "Me l’han jugada. Agafeu-los i mateu-los"
- Piscines, brou de cultiu de malalties: quines infeccions pots agafar i com prevenir-les
- Mor una anciana atropellada pel seu propi vehicle a Barcelona
- POLÍTICA Sánchez braceja per salvar-se del naufragi mentre Feijóo celebra cada cop amb el PP de festa
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»