29 març 2020

Anar al contingut

ARTS ESCÈNIQUES

Cultura de quarantena: creativitat teatral 'online' contra el coronavirus

Dramaturgs i actors transformen el confinament en material creatiu a través de l'etiqueta #coronavirusplays, escrivint i representant peces inspirades en la situació

La iniciativa va arrencar divendres i ja compta amb més de quaranta microobres, algunes de les quals ja les han fet seves els actors i les actrius

Marta Cervera

Cultura de quarantena: creativitat teatral 'online' contra el coronavirus

ALBERT BERTRAN

La tecnologia i la creativitat estan ajudant la gent del teatre a suportar el confinament pel coronavirus. Si algú està capacitat per transformar la realitat en una cosa diferent són els dramaturgs. Jordi Casanovas (‘Gazoline’, ‘Jauría’, ‘Vilafranca’) va llançar divendres passat a Twitter un repte per lluitar i mantenir-se actiu creativament durant el confinament. Va posar en marxa #Coronavirusplays, emplaçant a enviar micromonòlegs sobre el que està passant per compartir angoixes i sentiments, esperant que qualsevol intèrpret abracés la idea i la interpretés en una gravació que compartiria ‘online’. «Ja tenim més d’una quarantena de textos i uns set ja han sigut interpretats. La gent està activa», afirma Casanovas per telèfon. Ell va ser el primer a trencar el gel amb la publicació de ‘Paranoia’. «Nosaltres no podem anar als hospitals a ajudar però sí intentar plasmar el que ens passa, les nostres emocions, sensacions, anhels... Al llegir-lo i compartir-lo, ens sentim més acompanyats».

Els artistes, comenta, poden posar-se en dubte amb facilitat davant situacions com aquesta. #Coronavirusplays dona un sentit al seu treball i crea comunitat. «És una manera que la gent se senti connectada i ocupada. La cultura ens salva. Mentre creem, interpretem, mirem o llegim aquests textos ens oblidem de la televisió i de l’alarma social», explica Guillem Clua (‘Justícia’, ‘L’oreneta’, ‘Al damunt dels nostres cants’) per telèfon. El dramaturg aplaudeix la iniciativa.

‘The show must go on’

Tant ell com Casanovas preparen l’estrena dels seus pròxims espectacles també gràcies a la tecnologia. A més de dramaturgs són directors i utilitzen les connexions via Skype per treballar amb els actors. Clua està treballant així amb el repartiment de la seqüela de ‘Smiley’ que s’hauria d’estrenar el 13 de maig al Club Capitol i Casanovas, l’estrena de ‘Sopar amb batalla’, programada per al 5 de maig al Borràs. «El treball de taula és fàcil de fer així, parlar de les intencions o repassar les frases dels personatges. Una altra cosa seran els assajos, mirarem com ens organitzem perquè això del treball a distància té un límit», opina Clua. De moment ni l’un ni l’altre perden l’esperança de muntar l’obra i agraeixen disposar de la connexió ‘online’ «per poder treballar amb certa normalitat i veure’ns les cares», diu Clua. «Assajar així no és el mateix però estic satisfet amb el treball d’avui. Ha sigut fructífer», diu Casanovas. «No sé què faríem sense la tecnologia, també per mantenir el contacte amb la família: veure’s les cares és importantíssim».

També els teatres i les companyies s’han posat les piles per no deixar abandonat el públic. Amb el lema #TheShowMustGoOn el Teatre Lliure llança una sèrie de continguts ‘online’ accessibles des de les xarxes socials. #LliureAlSofa emetrà per Youtube èxits de temporades passades com ‘Hamlet’, de Shakespeare, protagonitzada per Pol López amb una moderna posada en escena de Pau Carrió. S’emetrà per Youtube del dijous 19 al dissabte 21, a les 20.00 hores, i el diumenge 22 a les 18.00 h. I en el seu compte de Twitter, el Lliure ha penjat textos teatrals en l’apartat #TeatreAlFil. A més en el seu canal d’Instagram  s’anirà refrescant la història del teatre amb imatges i anècdotes. 

El Centre Dramàtic Nacional (CDN) també ha posat a disposició el seu arxiu d’obres clàssiques i contemporànies i llança una bateria de propostes i obres per disfrutar no només d’obres de teatre, també de dansa i sarsuela, entre d’altres. La seva teatroteca és com un Netflix teatral amb 1.500 títols. N’hi ha prou amb connectar-se al link teatroteca.teatro.es/opac/#indice.