ART A NOVA YORK

Monumental Plensa al Rockefeller Center

'Darrere dels murs' causa impacte en els transeünts de la Cinquena Avinguda

6042ae69-6323-43de-8912-79eb1734796f-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts
Efe / Jorge Fuentelsaz

Els vianants de la Cinquena Avinguda que passegen pel Rockefeller Center la miren, aixequen la vista per poder apreciar-la i molts no es poden resistir a fer-li una foto. És l’obra monumental del català Jaume Plensa que la fira d’art Frieze ha ubicat en un dels llocs més icònics de la Gran Poma.

Es tracta de l’obra 'Behind the walls' ('Darrere dels murs’), el cap monumental d’una noia que es tapa els ulls amb les mans i que sembla que no vol mirar cap a la Cinquena Avinguda, que no vol veure Nova York; sembla que es vulgui amagar en el seu interior a darrere d’uns murs, que no són cap altra cosa que les seves mans. Estarà exposada fins al 28 de juny.

Forma part de l’exposició a l’aire lliure que la galeria internacional Frieze, en col·laboració amb altres centres d’art, ha instal·lat entre els edificis del complex Rockefeller, al costat d’obres de diversos artistes, com l’escultura 'Part II' de Joan Miró (1974) o una obra sense títol de Nick Cave, en què un puny es converteix en un gramòfon.

Els mexicans José Dávila i Pedro Reyes Jaguar també participen en la fira: el primer amb la seva obra 'Joint effort' ('Esforç conjunt’), compost per una roca situada al mig d’un pilar blanc, i el segon amb la seva escultura fet amb roca volcànica 'Seer' ('Vident’).

"De vegades les nostres veus no són la millor manera de parlar, ni les nostres orelles d’escoltar, i no sempre volem veure la veritat amb els nostres ulls", va assegurar Plensa referint-se al seu treball, en un comunicat de la galeria Gray, que al costat de la de Lelong ha presentat aquesta obra.

Dimensions colossals

El cap de la jove, com d’altres de similars de l’artista nascut a Barcelona el 1955, és tot de blanc escaiola immaculat i té unes dimensions colossals, d’uns set metres i mig d’alçària.

No obstant, en lloc de tenir els ulls tancats com és habitual en els treballs de l’escultor, aquesta dona els té tapats amb les seves mans.

El comissari de l’exposició escultòrica, Brett Littman, i responsable de l’elecció i ubicació de l’obra va assegurar que reflecteix com ell se sent cada matí.

"Et poses les mans a sobre els ulls i segueixes, (cada matí) no em puc creure que haguem de torejar amb un altre dia com aquest", va afirmar Littman, segons el diari ‘Financial Times’.

El març de l’any passat, la galeria Lelong va organitzar una instal·lació de Plensa a Nova York titulada ‘Silence’ (‘Silenci’), que estava composta per sis caps de nenes fets en fusta i coberts d’una pàtina que els donava l’aspecte d’estar cremada.

Aquest març, una de les seves obres, 'Voices' ('Veus’), es va instal·lar en un dels vestíbuls d’un edifici del nou conjunt arquitectònic de Hudson Yards, també situat a la Gran Poma.

La fira Frieze de Nova York va arrencar aquest cap de setmana i abasta diferents disciplines artístiques.

Notícies relacionades

La directora de Frieze per a Amèrica, Loring Randolph, va indicar que aquest és el primer any que llança a Nova York la part escultòrica i va destacar la creació del premi LIFEWTR per a escultors emergents, que serà anunciat al setembre.

"Estic encantada que aquesta plataforma pugui servir també per realçar la carrera de joves amb el premi LIFEWTR", va assenyalar Randolph, citada en un comunicat de l’organització.