CRÒNICA

'Fun Home', lesbianes al poder

El musical va inaugurar Onyric al Condal, la nova factoria de Focus

jgarcia45027256 barcelona 14 09 2018 pase de graficos del musical fun home f180921142151

jgarcia45027256 barcelona 14 09 2018 pase de graficos del musical fun home f180921142151 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

Amb el musical Fun Home el Teatre Condal de l’avinguda del Paral·lel va arrencar una nova etapa sota l’epígraf Onyric, amb l’ambició de convertir-se en un escenari de referència del teatre musical a la ciutat. Es tracta de la nova aposta de la productora i programadora Focus, que se la juga amb aquesta nova marca com a seu de la seva flamant factoria centrada en el musical i els seus derivats. Per a això ha preparat una àmplia programació que inclou fins i tot vetllades de petit format en el seu segon escenari –Club Onyric– amb espectacles de butxaca i recitals dels intèrprets de les obres de l’escenari gran. A més, s’espera amb gran interès el debut local de Kerry Ellis, la diva del musical del West End londinenc i del Broadway novaiorquès, estrella d’obres com We will rock you (Queen)We will rock you  o Miss Saigon.

La veritat és que la sala gran del Condal funciona de meravella per a aquest gènere i l’obra escollida per a l’estrena va complir les expectatives. L’acústica és eficaç –malgrat estar massa centralitzada, cosa que s’aprecia quan els actors canten des dels extrems de l’escenari– i l’amplificació, firmada perJordi Ballbé, és natural i està molt aconseguida.

Amb música de Jeanine Tesori i llibret i lletres de Lisa Kron, adaptada al català de manera formidable per Daniel Anglès i Marc GómezFun Home es basa en el còmic del mateix nomd’Alison Bechdel  –que regala la seva identitat a la protagonista–, i un dels seus molts encerts està en convertir en protagonista una lesbiana, fet inèdit en el món del teatre musical. La companyia, formada per nou actors –tres d’ells, nens petits– i set músics –liderats per Miquel Tejada–,tots en esplèndida forma, assumeixen la delicada història que sosté la trama amb total eficàcia. I té tela: en un gran racconto es narra la vida d’una nena i el seu despertar sexual com a lesbiana davant del seu adorat pare, un gai que porta una doble vida amb coneixement de la seva dona, que pateix en silenci. També afegeix un punt interessant que tot passi a la funerària de la família (una pena que aquest element tan atractiu doni per una trama secundària), tot i que el focus se centra entorn de la sexualitat de la protagonista i la del seu pare.   

Amb tot detall

Notícies relacionades

La funcional i barroca escenografia de Raquel Ibort, Marc Salicrú i Marc Udina, una gran paret de la qual emergeixen diferents ambients, és molt atractiva, i tot està molt ben perfilat per la il·luminació de Xavi Costas. La protagonista està dibuixada amb tot detall per les tres actrius que la interpreten en les diferents etapes de la seva vida. Sobresurt pel seu domini vocal una sobrada Mariona Castillo, ben secundada per Clara Solé i per la tendra Noa FloresDaniel Anglès retrata amb un patetisme adequat el Bruce, el pare, amb un cant còmode i una actuació dramàtica intensa (malgrat la perruca poc natural que porta), mentre Pilar Capellades assumeix sense problemes la Helen, la sofrent mare, cantant en una tessitura adequada que li permet lluir algun agut molt timbrat.

Molt ben conjuntat la resta del repartiment, aclamat per un públic entusiasta que va disfrutar amb cançons com Changing my major to Joan (M’especialitzo en Joan) o en moments profunds com l’escena d’Alison nena impressionada per primera vegada per una dona o el duo final entre pare i filla. I enmig de tot aquest drama apareix per desgreixar Raincoat of love (Paraigua d’amor). Una bona elecció per a una aventura que comença.

Temes:

Focus