CRÍTICA DE CINEMA
'El león duerme esta noche': el cine i els seus fantasmes
Un tiberi no només per als cinèfils: és com si el millor cinema de Truffaut, el que es concentra en la infantesa, ressorgís sota la mirada còmplice, atenta i igual de meravellada d'un director japonès, Nobuhiro Suwa, per a qui el cine és francès o no
El león duerme esta noche ★★★★★
Direcció: Nobuhiro Suwa
Repartiment: Jean-Pierre Léaud, Pauline Etienne, Adrien Bianchi, Louis Bianchi
Títol original: 'Le lion est mort ce soir'
Països: França / Japó
Durada: 103 minuts
Any: 2017
Gènere: Drama
Estrena: 27 d'abril del 2018
Nohujiro Suwa és un director japonès absolutament fascinat i influït pel cinema francès, sobretot el de la Nouvelle Vague. La seva obra és un record permanent d'aquesta influència, que es mostra encara més –després d’haver reinterpretat a la seva manera, per exemple, Hiroshima mon amour a H Story (2001)– en la seva última i meravellosa proposta.
A El león duerme esta noche, títol que agafa d'una cèlebre cançó popular africana dels anys 30 que apareixien, per exemple, a El llibre de la selva de Disney, explica la història d'un vell actor, el fantasma que de la jove que va estimar que apareix davant seu i un grup de nens que, durant les vacances en una plàcida localitat del sud, volen rodar una pel·lícula de terror a la mansió abandonada on s'ha instal·lat l'actor.
Aquest personatge l’encarna Jean-Pierre Léaud, però no és el fantasma (ja que no es tracta d'una història de fantasmes aterridors) del rostre icònic de la Nouvelle Vague, del cinema de François Truffaut, Jean-Luc Godard, Jean Eustache, Jacques Rivette o Philippe Garrel. És la presència d'algú que es nega a desaparèixer i transmet tota la seva saviesa, encara que ho faci de manera precipitada i de vegades emmurriada, als nens infectats d’aquest virus tan agradable de gravar imatges i sons.
Tristesa sense llàstima
La pel·lícula té un evident punt de tristesa, un cert to crepuscular (en aquests plans inicials en què Léaud, durant un rodatge, no sap com interpretar la seva pròpia mort i recorda els vells temps de la Nueva Ola). Però no és nostàlgica ni llàstima, ben al contrari. La relació de Léaud amb els nens és un prodigi d'espontaneïtat, com si el to esquerp de l'actor en la vida real canviés en entrar en contacte amb aquests petits àvids de fer cinema.
Hi ha també diversos homenatges i records, el millor dels quals és la presència d' Isabelle Weingarten, musa del cine europeu independent dels 70 i una de les protagonistes juntament ambLéaudd’un film seminal del cine francès d’aquella època,La mama y la puta d’Eustache.
Un tiberi no només per als cinèfils: és com si el millor cinema de Truffaut, el que es concentra en la infantesa, ressorgís sota la mirada còmplice, atenta i igual de meravellada d'un director japonès per a qui el cine és francès o no és cine.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Israel obre un nou front de guerra amb el seu atac a l’Iran
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE
- Pla de xoc a Catalunya El Govern destinarà 20 milions d’euros a reformar 70 residències d’avis i a crear 504 places noves
- Higiene bucodental Com eliminar la tosca de les dents a casa: el truc dels dentistes
- El senzill truc per evitar que el teu gos pateixi un cop de calor
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán