DEL 27 D'ABRIL AL 7 DE MAIG

El festival D'A 2017 anuncia la resta de la seva (gran) programació

El cita cinèfila barcelonina projectarà 74 pel·lícules, 14 d'elles estrena a Espanya, en la seva setena edició

jgarcia37928744 icult festival  d a  l indomptee170405115727

jgarcia37928744 icult festival d a l indomptee170405115727

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A l’hora de confeccionar les llistes del millor de l’any, els periodistes i crítics cinematogràfics tendeixen a ofuscar-se: ¿de debò que només he d’incloure el que s’ha estrenat en sales comercials? El que arriba a les sales no és tot el que passa al cine. Per això, el cinèfil ha d’agrair l’existència del D’A, festival que des de ja fa set anys porta a Barcelona pel·lícules importants i/o exitoses en altres festivals, però sovint amb problemes per trobar distribució per canals tradicionals. El D’A ha sigut la plataforma per al salt de grans títols locals, com La plaga, Oleg y las raras artes, Las amigas de Ágata (les quatre directores d’aquesta s’encarreguen de l’espot, o curt segons el D’A, d’aquesta edició)...

Després del primer avanç de febrer, Carlos R. Ríos, el director, va presentar ahir la resta del programa per a la setena edició, que se celebrarà del 27 d’abril al 7 de maig. S’hi veuran 74 llargs; 14 d’ells estrena a Espanya, 57 a Catalunya i tres estrenes absolutes. En més de 30 casos, els autors presentaran les seves obres. No, el D’A no para de créixer, i això en un marc de crisi, en teoria atenuada, però crisi. El festí començarà amb la torbadora Lady Macbeth de William Oldroyd i acabarà amb l’estrena a Catalunya d’Estiu 1993, de Carla Simón, triomfadora a Berlín i Màlaga.

NOM PROPIS 

La cita ja no potencia la seva antiga etiqueta de festival internacional de cinema d’autor, però segueix creient en la política dels autors. La secció més estel·lar, Direccions, 

reuneix obres recents de noms propis del cine mundial. Als ja anunciats títols de Wheatley, Bonello i Assayas, s’hi sumen Paradise, d’Andrei Konchalovsky, Lleó de Plata al millor director a Venècia; la surrealista Rester vertical, d’Alain Guiraudie, i Le secret de la chambre noir, la pel·lícula francesa de Kiyoshi Kurosawa. A més, es podran veure obres de veterans com Rita Azevedo Gomes, Pablo Llorca i Philippe Grandrieux.

Notícies relacionades

En la secció competitiva Talents, dedicada a autors amb menys de tres pel·lícules, destaquen incorporacions com L’indomptée, debut en el llarg de Caroline Deruas, guionista de Philippe Garrel; el relat iniciàtic femení Kékszakállú, confirmació de l’argentí Gastón Solnicki, i People that are not mw, debut (guanyador a Mar del Plata) de la israeliana Fades ben Aroya. Altres títols són el drama carcerari Apprentice, la fita del cine quebequès Ceux qui font les révolutions à moitié n’ont fait que se creuser un tombeau i el relat esquiu sobre l’amor Le parc de Damien Manivel. També, encara que ja fora de competició, hi ha Porto (amb una de les últimes interpretacions d’Anton Yelchin) i el drama sobre les inundacions als Somerset Levels The levelling.

TROBALLES ALS MARGES

Els directors emergents però menys tenen el seu lloc a Transicions, que acollirà Playground, Pretenders i la comèdia romàntica La prunelle de mes yeux. I es recupera la secció Un impulso colectivo, comissariada per Carlos Losilla, una oportunitat per descobrir aquelles cintes espanyoles que surten dels paràmetres i camins gastats. Destaquen Los objetos amorosos, d’Adrián Silvestre, doblement premiada a Sevilla, i la prometedora El último verano de Leire Apellaniz. Aquest apartat apostarà a més pel curt i presentarà Ayudar al ojo humano, obra col·lectiva multiformat recorreguda per la figura de Velasco Broca.