Guerra fratricida a petita escala
Fèlix Herzog, Julio Alonso i David Solans protagonitzen 'A cada rey su merecido', una denúncia de l'absurditat dels conflictes armats al Versus Teatre

dcaminal36724896 a cada rey le llega su merecido161230195238
A alguns pot semblar que els burxen la ferida encara oberta de la guerra civil. Altres potser hi troben ressons igualment punxants del conflicte dels Balcans. Fins i tot hi haurà qui veurà reflectides sobre l’escenari les barbàries que han tenyit de sang la història recent del Pròxim Orient. A cada rey su merecido proposa una exploració universal de les guerres fratricides, sense concrecions geogràfiques ni temporals, a partir de l’absurd enfrontament que separa dos germans. Des de demà fins al 6 de febrer, el Versus Teatre es converteix en una petita casa en ruïnes a través de la qual Fèlix Herzog, autor del text, ha volgut narrar una gran epopeia bèl·lica amb to i estil de tragèdia clàssica. Sota la batuta d’Oscar Molina, el mateix Herzog, David Solans i Julio Alonso encarnen aquesta història familiar que denuncia l’absurditat de perseguir la mort aliena sota qualsevol bandera.
En aquesta al·legoria de les guerres fratricides dibuixada a partir de tres personatges, Herzog interpreta el primogènit de la família, protector i autoritari, que manté una relació d’alts i baixos amb el seu germà petit, a qui dóna vida el televisiu Solans (Merlí). Enmig del conflicte, Alonso encarna l’avi retirat de la gran ciutat que actua com a mediador. Un veterà de guerra amb problemes amb l’alcohol que, tot i jugar el paper d’àrbitre, té una clara predilecció per un dels seus dos néts.
UN MATEIX LEMA
Notícies relacionadesEncara que l’obra situa l’espectador davant d’un escenari dividit entre dos bàndols aparentment oposats, Herzog matisa que el text «no es posiciona a favor d’una ideologia». Per contra, al llarg del muntatge els límits que separen aquests grups antagònics –«els reals» i «els rebels»– es van diluint de mica en mica fins al punt que es fa patent que tots dos «combaten amb el mateix lema». «L’obra jutja qui alça la mà», remarca el seu autor, per erigir-se com «un crit pacifista» en un context en què els enfrontaments –a tots els nivells– se’ns presenten com a part de la quotidianitat.
Amb aquesta primera incursió en el gènere teatral, Herzog, de 23 anys, puja a l’escenari la visió d’una generació que «sovint oblida que la guerra li queda més a prop del que pot semblar». Un tema recurrent a les sobretaules amb els seus avis, reconeix, que el va inspirar fa uns anys a escriure el text que conté certes reminiscències del paper pacificador que va tenir la seva besàvia en una llar dividida pel franquisme. En aquest sentit, Molina destaca el «compromís i la maduresa» de l’autor i recorda que, tot i que «no hi ha cap obligació artística per donar solucions a la injustícia que ens envolta», en el món del teatre «batega la necessitat d’un compromís amb la societat».
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Interior combatrà el frau en els canvis de sexe en els Bombers
- Enxampen a la C-55 un home de 73 anys que conduïa drogat, sense carnet i amb haixix al cotxe
- «Per decència» Veto al ‘naked dress’ a Cannes: ¿per què el festival prohibeix a les estrelles trepitjar la catifa vermella mig despullades?
- Reforma de l’estatut fiscal El Govern espanyol blinda el mandat de García Ortiz i proposa una reforma per atorgar més autonomia al fiscal general
- Automobilisme Barcelona manté el ‘misteri’ de la renovació de la F1
- TELEVISIÓ I MAS ‘Els Òscars’