UN MES D'ESCOLTES

El 'top 10' dels Beatles per als usuaris de Spotify

En la llista de les deu cançons dels 'Fab four' més sol·licitades en la plataforma de 'streaming' es colen algunes sorpreses

Els Beatles a Abbey Road.

Els Beatles a Abbey Road. / IAIN MACMILLAN

2
Es llegeix en minuts
Ernest Alós
Ernest Alós

Coordinador d'Opinió y Participació

Especialista en Escric, quan puc, sobre literatura fantàstica i de ciència ficció, ornitologia, llengua, fotografia o Barcelona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En les vigílies de Nadal, els usuaris dels diferents serveis de música per subscripció 'on line' van rebre un inesperat regal: per primera vegada, la discografia dels Beatles estaria disponible en Spotify, Google Music, Google Play i altres serveis de 'streaming'. La incorporació als seus catàlegs de les cançons del quartet de Liverpool era un reconeixement a aquest model, després de l'avís que va suposar que la cantant britànica Adele decidís no donar-los accés al seu últim disc, '25', i que aquesta jugada es veiés recompensada amb vendes milionàries de cedés o descàrregues digitals. En aquest primer mes, les audicions de cançons dels Beatles s'han explicat per milions, i la llista de les 10 peces més sol·licitades a Spotify dóna una pista de quins són els seus temes més populars cinc dècades després de ser publicats. Almenys, entre els milions de subscriptors de Spotify, amb una franja d'edat d'usuaris especialment nombrosa entre els 15 i els 35 anys. El resultat vindria a ser un 'top 10' dels Beatles per a 'millennials'.

La llista ofereix algunes sorpreses (com el número 1 per a 'Come together') i absències molt significatives. Sí, 'hits' indiscutibles com 'Let it be' hi surten, igual que 'Hey Jude' i 'Yesterday'. Però també és cert que mentre l'ensucrada 'Blackbird' figura en aquesta llista de les 10 cançons més populars 'on line', crida l'atenció l'absència de peces clau com 'Strawberry fields', 'Something', 'In my life', 'Penny Lane' o 'Across the universe'.

Potser no és tan estrany que hi siguin 'Twist and shout', 'She loves you' i 'I want to hold your hand', les cançons dels primers discos que resisteixen més el pas del temps (en comptes de 'Please, please me', 'From me to you' o 'A hard day's night'). En qualsevol cas, sí que es confirma el que per a molts és una evidència: l'àlbum que durant anys va ser considerat majoritàriament el cim creatiu del grup, 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band', no és el que està resistint millor el pas del temps, i cap dels seus temes (però tampoc dels altres dos discos amb què els Beatles van arribar a la seva maduresa, 'Rubber Soul' i 'Revolver') està representat en la llista. Ni tan sols 'Lucy in the sky with diamonds' o 'A day in the life'.

LA LLISTA

Aquestes són les cançons més escoltades a Spotify durant el primer mes en què han estat disponibles (entre parèntesis, el nombre d'audicions de les quals informa Spotify).

1. 'Come together' (9.477.696)

2. 'Let it be' (8.414.883)

3. 'Here comes the sun' (7.845.924)

4. 'Yesterday' (6.059.176)

5. 'Hey Jude' (5.910.390)

6. 'Help' (5.198.018)

7. 'I want to hold your hand' (5.089.418)

8. 'She loves you' (4.201.646)

9. 'Twist and shout' (4.186.094)

10. 'Blackbird' (3.914.187)

Notícies relacionades

Probablement, molts, sobretot els més inclinats a les composicions de John Lennon, estaran bastant més d'acord amb la llista de les 500 millors cançons de tots els temps de la revista 'Rolling Stone', entre les quals figuraven 26 temes dels Beatles. Entre els 10 primers d'aquests s'incloïen 'In my life', 'A day in the life', 'Strawberry fields' i 'Norwegian wood'.

Per cert, i tenint en compte el debat constant sobre si serveis com Spotify remuneren adequadament els creadors o si és rendible renunciar a vendes de discos a canvi que estiguin disponibles en forma de barra lliure musical, si es dóna per bona la xifra mitjana de 'royalties' per a discogràfiques i músics que la companyia calcula (aproximadament 6,5 euros bruts per cada miler d'audicions, encara que això depèn d'en quin país s'han produït i si vénen dels usuaris del servei 'premium' de pagament o del gratuït amb publicitat), només aquests deu temes, només a Spotify i només en un mes haurien generat uns ingressos a favor dels propietaris dels drets de les cançons de 400.000 dòlars.