L'èxit d'Adele amenaça Spotify i Apple (però Justin Bieber li porta la contrària)

La decisió de no posar el seu disc '25' a disposició en 'streaming' la porta a batre el rècord de vendes dels últims 15 anys

Vídeoclip de ’Hello’. Adele en vint-i-cinc càpsules. / periodico

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

L'èxit de l'últim àlbum de la cantant britànica AdeleAdele té la seva discogràfica, Columbia, llançant eufòricament discos d'or a l'aire. Però no necessàriament tota la indústria es congratula d'aquest inesperat rècord de vendes de CD físics: el seu èxit s'ha convertit en una amenaça inquietant per als serveis de 'streaming' com Spotify i Apple Music

Adele ha trencat, en només quatre dies, un rècord de vendes que s'havia mantingut inaccessible des de fa 15 anys. Segons Nielsen, el seu àlbum '25' '25' ha venut la primera mitja setmana de vendes, i només als EUA, 2,43 milions de discos, per sobre dels 2,41 milions a què va arribar l'any 2000 la banda NSync's.

ELS RÈDITS DE NO SER A SPOTIFY

Aparentment, la decisió de Columbia de posar només un single promocional ('Hello', difosa el 23 d'octubre) a disposició de Spotify i Apple Music (una iniciativa que ja havia pres Taylor Swift, que també va aconseguir superar la barrera del milió de discos venuts inaccessible des que el pirateig per un costat i serveis de subscripció per un altre van erosionar les xifres de vendes de la indústria), no només en el seu model d'escolta gratuïta a canvi de publicitat, sinó també en la modalitat 'premium' de pagament, ha resultat rendible. Una lliçó que si s'apliqués a més casos podria posar en risc el futur d'aquest model, just quan s'estava demostrant com una alternativa que ha aconseguit arrossegar milions de consumidors de música des del pirateig fins als serveis de subscripció de pagament.

Potser els grans noms es poden permetre tallar l'aixeta a Spotify... després d'haver guanyat una audiència al llarg dels anys estant present en aquest servei. Però si la retirada dels discos supervendes en recerca de la rendibilitat immediata durant les primeres setmanes de llançament porten a la fallida el model, ¿acabaran perjudicant el conjunt de la indústria i altres artistes emergents o de classe mitjana o bé el que faran serà posar en evidència un sistema de repartiment d'ingressos que suscita seriosos dubtes sobre la seva rendibilitat per a l'artista?

JUSTIN BIEBER AL RESCAT

Notícies relacionades

Afortunadament per als que aposten pels serveis de 'streaming', els resultats de l'últim disc de Justin Bieber demostren que els dos models poden ser compatibles (si les discogràfiques assumeixen deixar de vendre alguns discos més per alimentar una alternativa que sembla tenir més recorregut). 'Purpose', l'últim àlbum de l'excèntric Bieber, ha venut 520.000 CD, 602.000 cançons de forma individual i ha sigut escoltat per 'streaming' 100 milions de vegades. Per la seva part, l'àlbum de One Direction 'Made in the A.M.' va vendre 459.000 unitats en la seva primera setmana.  

De totes maneres, en aquests casos és difícil destriar les vendes de discos físics i les audicions a través de serveis de 'streaming'. La nova llista Billboard 200 comptabilitza com una unitat la venda d'un CD o àlbum complet en serveis de descàrrega com iTunes, la venda de 10 cançons soltes o 1.500 audicions en 'streaming'.