Quatre aventures en tres continents
'Vae victus' fa passar Martí Zuviría per una guerra índia el 1715, la invasió francesa del 1719, una venjança freda el 1730 i el viatge del capità Cook el 1768
‘Americanus’: Martí Zuviría i la guerra yama
En el primer dels quatre episodis de 'Vae victus', 'Americanus', Martí Zuviría s’escapa pels pèls de Barcelona i va a parar a Carolina del Sud, on és fet captiu pels indis yama i participa en la guerra d’aquests contra els britànics el 1715. «És apassionant. M’anava perfecte posar Zuviría en una guerra en què els indígenes estan a punt de guanyar», diu Albert Sánchez Piñol. El líder yama és un cacic, Caesar, que en la realitat va tenir un paper una mica diferent. Però el conflicte va ser tan enrevessat que l’escriptor ha preferit «simplificar una mica».
‘Hispaniensis’: Carrasclet i Berwick el 1719
El 1719 es giren les tornes. Felip V desafia Europa, intenta recuperar Itàlia i França el fa passar per l’adreçador. 8.000 catalans se sumen a la campanya. Martí Zuviría acaba tornant a trobar-se amb el duc de Berwick, que ara promet als catalans que recuperaran les llibertats (mentint, és clar), i Carrasclet, líder guerriller. ¿Heroi o bandoler mitificat? «Té els seus detractors, però no hi ha fonts que et diguin que era un xoriço. La gràcia del relat era el pacte fàustic entre Carrasclet i Berwick».
‘Magna parens’: Frederic II de Prússia i una venjança
Notícies relacionadesUn indici del futur que li espera a Martí Zuviría, fent salts per les corts de l’Europa del segle de les Llums fins a acabar dictant les seves memòries a la Viena del 1789. Aquí coneix Frederic II de Prússia, el 1730, i el seu suport li permet tornar a introduir-se a Barcelona per cobrar-se una cruel venjança pendent des del 1714. «Frederic el Gran és un personatge apassionant: és un intel·lectual, escriu molt bé, és homosexual i el seu pare per curar-lo executa el seu amant davant seu, i acaba sent el gran conquistador d’Europa», explica Sánchez Piñol.
‘Australis’ amb el capità Cook a Nova Zelanda
El 1768, amb 70 anys, Martí Zuviría s’embarca en l’expedició del capità Cook per observar el trànsit de Venus des de Tahití. L’experiment és un fracàs però descobreixen Nova Zelanda. «L’últim episodi podria no haver-lo posat, però Cook sempre m’ha apassionat. Els del XVIII eren tan diferents dels exploradors del segle XIX, que s’obrien pas a trets…», explica el novel·lista. «M’anava bé acabar amb Zuviría abandonat en una platja bàrbara. I ja tinc programat –afegeix Sánchez Piñol– com el salven: poc després va passar per allà un francès, i me’l puc emportar a Amèrica…».
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- Mobilitat Unes obres al metro de Barcelona tallaran la L4 i la L11 durant tot juliol i agost
- Nits de cine El plaer de disfrutar d’una pel·li a l’aire lliure
- Patrimoni Patum, el ritme únic de la festa de Berga
- Ruta amb bicicleta Un itinerari que uneix el Ripollès i la Garrotxa
- CATA MAYOR Coratge a la nova Mesa del Chef
- Microcosmos per a caminants Els millors locals d’un dels millors carrers del món