TREBALLS ARQUEOLÒGICS

Trobada a Jaén una patena amb una de les representacions de Crist més antigues de la Península

La peça, trobada en un edifici de culte religiós, està en bon estat de conservació

3
Es llegeix en minuts

EUROPA PRESS / LINARES (JAÉN)

Una de les representacions de Crist més antigues trobades a la Península ha estat localitzada a la ciutat iberoromana de Cástulo a Linares (Jaén). Els treballs arqueològics de la campanya que s'ha desenvolupa durant aquest estiu ha tret a la llum una patena de vidre amb una de les manifestacions d'iconografia cristiana sobre aquest suport més antigues i més ben conservades de la península Ibèrica. La patena és el platet, generalment de metall noble, on es posa l'hòstia durant la celebració eucarística. La forma de les patenes es diferencia en funció de l'època a la qual pertanyen.

La troballa d'aquesta peça "única", que s'ha anomenat 'Patena de Crist en Majestat', es va produir a l'interior d'una de les estances d'un edifici destinat al culte religiós, erigit en la segona meitat del segle IV dC, i abandonat aproximadament un segle després.

La peça, de 22 centímetres de diàmetre i aproximadament quatre d'altura, presenta un estat de conservació excepcional (restituïda en un 81% de la seva totalitat) i està realitzada en vidre de tonalitat verdosa. L'artesà va executar la decoració mitjançant la tècnica de l'esgrafiat (per la qual queda al descobert la capa inferior, que és d'un altre color).

REPRESENTACIÓ DE CRIST I ELS APÒSTOLS

L'esquema compositiu mostra tres personatges amb aurèola: la figura central, un Crist en Majestat flanquejat per dos Apòstols, probablement Pere i Pau. L'escena es desenvolupa en l'orbe celeste, emmarcada entre dues palmeres, que, en la iconografia cristiana, representen, entre altres coses, la immortalitat, el més enllà, el cel.

La figura de Crist, imberbe i amb el cabell arrissat a l'estil alexandrí, es completa amb alguns dels atributs propis: la creu gammada en una mà, símbol de la resurrecció, i les Sagrades Escriptures a l'altra. A més, al seu costat es disposa l'anagrama de Crist, el crismón, element que emfatitza la reialesa i divinitat. Les figures laterals porten a les mans un rotllo o 'rotulus legis'.

Pel que fa a la seva funcionalitat, es planteja la hipòtesi del seu ús litúrgic. La patena, juntament amb el calze, eren els estris essencials per a la celebració del banquet cerimonial cristià, l'Eucaristia. Aquesta va ser, des d'un principi, la seva funció litúrgica: rebre el pa consagrat per distribuir-lo entre els fidels. La seva presència i importància està testificada en algunes fonts antigues, com el Liber Pontificalis, en què es descriu el seu ús en el cerimonial.

UNA TROBALLA SINGULAR

No hi ha gaires exemples similars exhumats en intervencions arqueològiques a la península Ibèrica. Diversos bols hemisfèrics amb iconografia similar s'han trobat en excavacions de l'Almoina (València) i la ciutat de Complutum (Alcalá de Henares).

Les investigacions, encara en curs, portades a terme a partir de la troballa d'aquesta peça, confirmen, mitjançant l'anàlisi dels trets estilístics i les característiques tècniques de la patena, que el seu origen estaria en un dels tallers d'artesania de vidre més importants de Roma o dels seus voltants. Aquesta àrea de l'imperi, al llarg del segle IV dC, es va convertir en un centre artístic de referència i va competir amb produccions similars elaborades en tallers de la zona del Rhin.

PROJECTE FORVM MMX

Notícies relacionades

L'equip d'arqueòlegs del projecte Forvm MMX està desenvolupant aquest estudi en col·laboració amb alguns dels experts més destacables pel que fa a estudis de vidre antic, com el professor Ángel Fuentes Domínguez, Professor titular d'Arqueologia de la Universitat Autònoma de Madrid; Lucía Saguí, investigadora del Departamento di Scienze dell'Antichitá de Sapienza Universitá di Roma, i Anastassios Antonaras, investigador del Museum of Byzantine Culture de Tessalònica, a Grècia.

L'excepcionalitat de la peça i el context de la seva troballa han motivat una gran repercussió internacional, cosa que ha motivat que el projecte hagi estat formalment convidat per l'AIHV (International Association for the History of Glass) a participar en el pròxim congrés internacional sobre història del vidre antic, que es desenvoluparà a Suïssa entre el 7 i l'11 de setembre del 2015.