'ANDREA CHÉNIER'

La Revolució ja és a Peralada

Marcelo Álvarez protagonitza l'òpera sobre la revolta francesa que dirigeix Alfonso Romero

La Revolució ja és a Peralada_MEDIA_1

La Revolució ja és a Peralada_MEDIA_1

1
Es llegeix en minuts
IMMA FERNÁNDEZ
BARCELONA

Barricades, palaus destruïts i aristocràtiques perruques passades per la guillotina. La Revolució francesa arriba avui al Festival Castell de Peralada amb Andrea Chénier, òpera verista d'Umberto Giordano i un títol d'allò més oportú per a aquests temps de revolta econòmica i de pensament. «És un missatge a la societat d'avui; 220 anys després d'aquella insurrecció continuem cometent els mateixos errors». Ho explica el baríton Carlos Álvarez, que acompanya el tenor Marcelo Álvarez -debutant al festival com el protagonista Chénier- i la soprano hongaresa Csilla Boross (substituta d'Eva-Maria Westbroek, que va cancel·lar per motius de salut) en la primera òpera muntada íntegrament -decorats, vestuari...- als tallers de Peralada. Una dada també revolucionària.

«El festival ha arriscat muntant una producció amb molts mitjans i un elenc de luxe; un repte enorme per a qualsevol teatre. És una heroïcitat en aquests temps», valora el director escènic, Alfonso Romero, que firma una posada en escena concebuda «com un personatge més»«No volia que fos només un decorat, sinó que formés part de la dramatúrgia i evolucionés amb la història», diu. Romero ha dissenyat un terra inclinat com a símbol del naufragi d'aquell món de luxe i excessos.

Dividida en quatre actes, la història -amb llibret de Luigi Illica, habitual col·laborador de Puccini- està inspirada en la vida del poeta André Chénier, executat l'any 1794, i es presenta com un drama romàntic en el qual el poeta i el servent Carlo Gérard (Carlos Álvarez) es disputen l'amor de la jove noble Magdalena de Coigny (Boross, en el seu debut a Espanya). La noia veurà com el seu luxós palau i la seva vida s'esquerden davant la sublevació del poble.

Notícies relacionades

Orquestra i cor del Liceu

Va ser una soprano catalana -Andreua-Avel·lina Carrera- la primera Magdalena d'aquesta òpera estrenada a Milà l'any 1896 i poques vegades representada a Catalunya. L'última vegada va ser l'any 2007, al Liceu, també amb Álvarez com l'idealista Gérard, «un personatge molt pròxim», destaca el baríton. Ara torna en una coproducció del festival empordanès (que ha millorat l'acústica de l'escenari) i l'ABAO-OLBE, òpera de Bilbao, en la qual participa sota la batuta de Marco Armiliato l'orquestra i el cor del Liceu. Serà el comiat del director del cor, José Luis Basso, abans de la seva marxa a l'Òpera de París.