des de finals d'any
Altamira es reobrirà al públic amb restriccions després de vuit anys
Un grup d'experts decidiran quants visitants podran passar per la cova sense perjudicar les pintures rupestres
L'enclavament va ser declarat el 1985 Patrimoni de la Humanitat i està considerat com la gran obra mestra de l'art paleolític, juntament amb la francesa de Lascaux
El Patronat d'Altamira ha acordat avui per unanimitat que la cova, que estava tancada al públic des del setembre del 2002, pugui ser visitada de nou a partir de finals d'any "amb tots els requisits i garanties per mantenir aquest bé excepcional".
Així ho han anunciat avui la ministra de Cultura, Ángeles González-Sinde, i el president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, després de la reunió del nou patronat del Museu d'Altamira, que ha aprovat també la constitució d'un grup de treball que decidirà quants visitants poden passar per Altamira i si la seva presència perjudica o no l'estat de conservació de les pintures.
Aquest grup de treball, que es reunirà per primera vegada l'11 de juny, estarà constituït per representants de tots les institucions i experts que componen el Patronat d'Altamira i tindrà com a objectiu fixar un règim de visites per a final d'any.
Obra mestra
La cova d'Altamira va ser declarada el 1985 Patrimoni de la Humanitat i està considerada com la gran obra mestra de l'art paleolític, juntament amb la francesa de Lascaux.
Tant González-Sinde com Revilla han ressaltat la "unanimitat" i el "màxim interès" del Patronat d'Altamira perquè la cova i els seus famosos bisons siguin accessibles al públic, però mantenint els límits de conservació exigits per a unes pintures de més de 14.000 anys d'antiguitat.
Paràmetres de conservació
El grup de treball, que s'encarregarà de fixar aquests paràmetres de conservació, estarà integrat pels membres de la comissió permanent del patronat, presidida per directora general de Belles Arts, María Ángeles Albert, i diversos vocals, en representació de totes les institucions i experts.
Amb la col·laboració del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), que ha estudiat l'estat de conservació de les pintures durant els últims vuit anys, establirà uns límits de visites que seran revisats periòdicament per garantir "sempre aquesta conservació integral de la cova i el seu contingut", ha explicat la ministra de Cultura.
"La voluntat del patronat és que, amb tots els controls que siguin necessaris, hi hagi una accessibilitat, encara que sigui mínima, a la cova", ha subratllat el president de Cantàbria.
Instal·lació de monitors
Segons ha apuntat González-Sinde, el patronat ha demanat que el grup que es crearà aquesta mateixa setmana treballi amb "la màxima celeritat possible" i quan s'acabi el seu informe serà necessari instal·lar uns monitors que mesuraran les condicions ambientals necessàries "perquè la cova es preservi i no sigui objecte de degradació".
Seran, per tant, els experts els que fixin "els terminis i el calendari ideal", però la voluntat unànime del patronat, ha insistit, és que el patrimoni d'Altamira, a més de ser conservat i estudiat pels científics, sigui accessible.
Rèplica del 2001
La ministra ha confessat que no coneix la cova original, encara que ha visitat en diverses ocasions la rèplica, que va ser inaugurada el 2001 i que des d'aleshores ha rebut 2,5 milions de visitants.
"La visitaré quan ho pugui fer la resta de ciutadans", ha afegit González-Sinde, que creu que el Museu Nacional d'Altamira és "un exemple de gestió".
Carta a Obama
Notícies relacionadesEl president de Cantàbria espera que el primer visitant de la cova sigui el president dels EUA, Barak Obama, a qui convidarà personalment. "Ja tinc redactada la carta. I en anglès", ha dit.
En la reunió d'avui s'ha constituït formalment el nou Patronat d'Altamira, en què es reforça la presència d'institucions i experts en Arqueologia, Història de l'Art i Museologia.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Elecció al Vaticà L'estatunidenc Robert Francis Prevost esdevé el 267è Papa sota el nom de Lleó XIV
- Explicació científica Fumata blanca i fumata negra: ¿com aconsegueix el Vaticà canviar el color del fum per anunciar l’elecció del nou Papa?
- Conducció Els cinc consells de la DGT per comprar un cotxe de segona mà
- Sentència judicial Condemnat un pare per agredir un home que havia tocat el seu fill en una piscina de Lleida