FÓRMULA 1

La carrera a casa per a Aston Martin i Fernando Alonso a l’Aràbia Saudita

  • Després d’estrènyer els seus vincles amb la F1, el règim saudita es converteix també en el principal suport financer d’Aston Martin

  • L’equip d’Alonso, ja impulsat per la petrolera Aramco, ha afegit un segon espònsor àrab, l’aerolínia Saudia

La carrera a casa per a Aston Martin i Fernando Alonso a l’Aràbia Saudita

EFE

4
Es llegeix en minuts

Després de la pujada d’adrenalina que va suposar el primer podi de Fernando Alonso amb Aston Martin a Bahrain, la Fórmula 1 aterra a l’Aràbia Saudita per afrontar un difícil compromís al circuit de Jiddah, el més ràpid – i perillós– dels traçats urbans que integren l’actual calendari, amb una mitjana de velocitat altíssima (250 km/h), mentre que en els seus tres punts DRS, els monoplaces arriben a 310 km/h.

Per a Alonso i Aston Martin es tracta d’un cap de setmana molt especial, gairebé podria dir-se que corren a casa. Perquè tot i que la seu de l’escuderia és a Silverstone i a Fernando li espera un ple absolut a les grades del Circuit de Barcelona durant el GP d’Espanya (2-4 juny), la veritat és que bona part de la inversió econòmica que sustenta l’ambiciós projecte impulsat per Lawrence Stroll procedeix de l’Aràbia Saudita.

El 2022, mentre Alonso combatia contra els incomptables problemes de fiabilitat del seu Alpine, Aston Martin va segellar un suculent contracte amb la companyia saudita de petrolis i gas Aramco, que també esponsoritza la F1. I fa tot just una setmana, després de l’èxit al circuit de Sakhir, l’equip britànic va anunciar un segon acord de patrocini amb ‘Fly Saudia’ la principal aerolínia del país àrab.

Assumpte d’Estat

La influència de l’Aràbia Saudita al ‘Gran Circ’ i al món del motor en general és cada vegada més rellevant. Des del 2021 i com a mínim fins al 2027 s’han assegurat un Gran Premi del Mundial de Fórmula 1, però també van firmar per cinc anys com a amfritrions del Ral·li Dakar i preparen el seu desembarcament al calendari de MotoGP. Per al règim saudita, l’organització de grans esdeveniments esportius amb caràcter internacional i especialment els relacionats amb el futbol i el motor s’ha convertit en un assumpte d’Estat i totes les consignes van en aquesta direcció. El GP de l’Aràbia Saudita serà el que doni el tret de sortida al Mundial la temporada 2024.

Lawrence Stroll ha sabut aprofitar aquest escenari per estrènyer els llaços amb els àrabs, fins al punt que l’equip de Fernando Alonso es diu oficialment Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team. «Es tracta d’una associació estratègica a llarg termini que impulsarà el desenvolupament de motors de combustió interna altament eficients, combustibles sostenibles d’alt rendiment, lubricants avançats i l’ús de materials no metàl·lics en els vehicles», deia el comunicat que formalitzava l’acord amb Aramco, que inclou «drets de patrocini de l’equip i llicència, així com drets exclusius de marca i patrocini per als combustibles i lubricants».

Aramco té més de 70.000 treballadors arreu del món. I el 2022 es va confirmar com l’empresa més valuosa amb una capitalització borsària de 2,43 bilions de dòlars. Aquest any, continua liderant el rànquing de les grans companyies mundials per davant d’Apple i de Microsoft. Sens dubte un aval de primer nivell tant per a la F1 com per a Aston Martin.

Nou soci

Quant a l’aerolínia Saudia, el vincle amb la Fórmula 1 –que ara s’ha reactivat al costat d’Aston Martin–, ve de lluny. El desaparegut Sir Frank Williams va ser el primer cap d’equip de la F1 que va buscar suport financer a l’Orient Mitjà i el logo de Saudia ja va aparèixer a l’aleró posterior del March privat que va pilotar Patrick Nève el 1977. Williams va guanyar el seu primer gran premi amb el suport de Saudia a Silverstone amb Clay Regazzoni (el 1979) i el seu primer títol amb Alan Jones la temporada següent. L’equip britànic va mantenir el patrocini àrab fins al 1984.

Notícies relacionades

«És evident que existeix una aliança estratègica entre el món del transport aeri i la F1, que explorarem junts, mentre mirarem de gestionar eficaçment la nostra empremta de contaminació amb tants viatges. L’arribada de Saudia no només remarca les oportunitats que la F1 presenta a les empreses en una escala global , sinó que també destaca la força i l’atractiu del nom Aston Martin per a marques afins», va remarcar Jeff Slack, director comercial i de màrqueting d’Aston Martin al confirmar el seu nou soci saudita.

Per la seva banda, el director de màrqueting del grup Saudia, Khaled Tash va insistir en el missatge que el seu país vol traslladar al món occidental, on els diners saudites continuen generant molt recel: «Creiem en el poder dels esports per unir la gent i crear un món sense fronteres. Per això, hem sigut molt selectius a l’hora d’escollir els millors equips esportius que comparteixen la nostra visió. Amb la seva passió per impulsar la innovació i les iniciatives centrades en la sostenibilitat, estem segurs d’haver trobat un soci natural amb Aston Martin».