LA TORNADA DEL CAMPIÓ D’HONDA

Márquez: «Ara mateix no tinc el cos per acabar un gran premi»

  • El pilot de Cervera s’ha pujat aquest matí (09.45 hores), en el traçat Marco Simoncelli, a la seva Honda RC213V de MotoGP, tres mesos després d’haver-se operat, per quarta vegada, de l’húmer dret als EUA

  • «La prova ha sigut molt positiva. No se m’ha oblidat anar amb moto, el braç ha respost bé i ja sé que em falta força, però també sé com arreglar-lo», va comentar molt content el pilot del Repsol Honda

Márquez: «Ara mateix no tinc el cos per acabar un gran premi»

ALEJANDRO CERESUELA

7
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Aquest somriure el traeix i això que és el típic somriure de Marc Márquez Alentá, el pilot de 29 anys, vuit vegades campió del món, rei de MotoGP fins que es va trencar l’húmer dret a Jerez, fa dos anys, que avui ha tornat, ha reaparegut a Misano, després de 112 dies sense pujar a la seva Honda de carreres. La seva experiència ha sigut formidable (ell ha dit «molt positiva»), tant per a ell com per a Honda, ja que no tenia intenció de posar-se al servei de la seva fàbrica (de moment), però s’ha sentit tan bé i ha fet tan bon temps en el sisè gir, que ja ha començat a provar coses per al futur.

«Molt contents, molt. Somriure ampli, el mateix que ha aparegut a la meva cara quan he baixat de la moto després de les meves primeres sis voltes amb la moto de carreres, que no té res a veure amb cap altra moto», va comentar Márquez a EL PERIÓDICO, en ple pàdoc del traçat Marco Simoncelli, de Misano. «L’adrenalina ha tornat a sorgir, m’he tornat a il·lusionar i, lògicament, en aquestes primeres voltes disfrutes poc, perquè aquestes motos corren molt, però m’he sentit viu».

Provant per a Honda

La sensació, ha comptat un expressiu MM93, ha sigut com la primera baixada de la temporada d’esquí, vas rígid, rígid i, després, ja et vas deixant anar, que és el que ha passat avui. «Evidentment, feliç, perquè, en principi, el pla era que només rodés per provar-me jo i, de sobte, de seguida, he fet un bon crono (1.32 minuts) i hem decidit començar a provar coses que m’ha suggerit Honda, amb tan bon tacte que he coincidit amb els comentaris que ha fet Stefan (Bradl, pilot provador) al provar les mateixes peces».

Això sí, Márquez ha acabat cansat, molt cansat. Tant que, quan ha acabat les primeres 40 voltes i se n’ha anat a menjar, pensava que tornaria a pujar a la moto a la tarda, però quan ha acabat de menjar «he vist que no podia, de cap manera, tornar a sortir a la pista». És a dir que, com va confessar amb un ampli somriure, «aquesta tarda toca molt gel i fisio, molt fisio i molt gel i veure com m’aixeco demà per continuar provant... si puc».

«L’húmer ha tornat a la seva posició natural i, ara, només fa falta reforçar la musculatura»

Marc Márquez / Pilot de l’equip Repsol Honda

Márquez, que té aquí, a Misano, el seu fisioterapeuta personal, Carlos J. García, i el seu assistent personal, José Luis Martínez, va reconèixer que el braç s’havia «comportat de manera natural, cosa que ja és molt positiva. Posició natural, quan no he de fer servir gaire força. Quan he de fer servir la força al màxim, en les frenades o grans acceleracions per agafar-me al manillar, encara em falta musculatura i força. He d’estabilitzar tota l’espatlla, el braç, el colze. Revolts d’esquerres, posició molt més natural; revolts de dretes, en alguns em faltava força, sobretot en els revolts enllaçats, però sempre, sempre, segur sobre la moto».

Tot ha sigut positiu

I l’explicació de la situació és bastant senzilla d’entendre: el braç ha rotat a la seva posició natural i, ara, s’han de reforçar els estabilitzadors del colze i de l’espatlla, cosa que requereix temps, gimnàs, físio i moto. «Una cosa és un test, que són sis voltes i parar, sis voltes i parar, i una altra de molt diferent és una carrera sencera de 27 voltes. Ara no tinc el cos per acabar un gran premi. No, no l’hauria pogut acabar, se m’hauria irritat la càpsula de l’espatlla, segura, després de quatre operacions em conec molt bé el meu cos. Carrera, ràpid, constant, els rivals van molt ràpids, si surts a córrer no pots fer-ho amb la intenció de guardar-te un segon per tornada, sinó que l’has de fer al màxim o, almenys, en uns temps competitius».

«Creia que podria tornar a sortir després de menjar, però m’he adonat que era impossible. Estava molt cansat després de 40 voltes»

Cada volta era un «¡aguanta, aguanta!», comenta Márquez entre rialles, ja que el cos anava cedint i desgastant-se. «La confiança sobre la moto, després de més de 100 dies sense pujar-hi, no és la mateixa» i, sobretot, el que no volia el vuit vegades campió del món era tenir una badada, a 300 km/h, i tenir una caiguda. Això estava avui prohibit.

Insisteixo, el resum de la reaparició després de 112 dies sense moto no podia ser millor. «Una, ha sigut una primera presa de contacte molt bona; dues, no se m’ha oblidat anar amb moto; tres, el braç ja s’ha girat a la seva posició natural, s’han corregit els 34 graus de gir i, quatre, només em falta força i això és, perfectament, reparable».

Ja ho va dir dissabte en la seva xerrada amb la premsa: una cosa és el dolor i una altra, molt diferent, les molèsties. «Noto que tot comença a posar-se al seu lloc. Això sí, la musculatura i el sistema nerviós treballen diferents, notes que estira per llocs que no hauria d’estirar, notes que, quan acceleres, l’avantbraç no acaba de treballar com toca, però ho farà, notes molèsties al colze, a l’espatlla, però això ja em passava al gimnàs quan vaig començar al màxim i, després, van desaparèixer».

Així va ser la reaparició

Eren, exactament, les 09.45 minuts, és a dir, 45 minuts després que s’obrís la pista del circuit Marco Simoncelli, a la riba de Rímini, a Misano, quan el gran campió català Marc Márquez, de 29 anys, s’ha pujat a la seva Honda RC213V de MotoGP, tres mesos després d’haver sigut intervingut, per quarta vegada, al braç, l’húmer i l’espatlla dreta, a la clínica Mayo, de Rochester, Minnesotta (EUA), pel metge espanyol Joaquín Sánchez Sotelo. Abans, sí, havien rodat les Aprilia i, fins i tot, el ja jubilat Andrea Dovizioso, que ha fet una prova del nou casc de la firma Alpinestars.

La jornada de Márquez ha començat molt aviat amb exercicis d’activació, acompanyat sempre del seu assistent José Luis Martínez, que no se’n separa, i, cap a les 09.15 hores, ha entrat al seu camió, instal·lat just darrere del box d’Honda, al costat del de Pol Espargaró, en el circuit de Misano. Hi ha pujat un moment Santi Hernández, el seu enginyer, també una estoneta Alberto Puig, ‘team manager’ de l’equip alat i, a continuació, Márquez s’ha vestit per sortir a la pista.

Cap a les 09.30 hores ja hi havia un núvol de fotògrafs i càmeres de televisió i vídeo vigilant, davant del box del ‘team’ Repsol Honda, encara tancat, esperant que el pilot de Cervera (Lleida) fes la seva aparició, cosa que ha fet sobre les 09.40. Tot seguit, ja sense saludar els seus, ja que és des de divendres a la nit a Misano, s’ha assegut a la seva butaca i ha conversat poc, molt poc, amb Hernández. S’ha posat immediatament el casc, després de repassar uns papers durant mig minut i ha sortit a pista, insisteixo, enmig d’una gran expectació mediàtica. Mediàtica i tècnica. I competitiva.

La importància d’aquest test queda demostrada en el fet que és present en ell el màxim responsable tècnic de la fàbrica Honda, d’HRC (Honda Racing Corporation), Shinya Wakabayashi, que dificilmente es mou del Japó i més després de l’aparició de la covid-19. Doncs bé, Wakabayashi no es perd detall de les sortides i entrades en box de Márquez i les seves converses amb els seus tècnics,a les quals assisteix junt amb Alberto Puig.

Notícies relacionades

Márquez s’ha aturat al seu box després de fer sis voltes al circuit de Misano, uns 21 quilòmetres, ha tornat al taller del seu equip i ha estat compartint conversa, sensacions i anàlisis de la situació amb el seu enginyer i, molt especialment, amb els seus telemètrics, entre els quals hi ha, en aquesta ocasió, l’home que el va ajudar a guanyar el títol mundial de Moto2, Gerold Bucher, que sol ser el tècnic de l’alemany Stefan Bradl, pilot provador d’Honda, però que ha vingut a Misano a reforçar l’equip tècnic d’Honda en aquests dos dies de test.

Pocs minuts després, MM93 ha tornat a sortir a la pista, en la qual s’ha trobat un parell de vegades amb qui va ser el seu company a Honda, Dani Pedrosa, que està provant la futura KTM del 2023, així com amb la resta de pilots de la graella de MotoGP, per descomptat el líder del Mundial i campió del món, el francès Fabio Quartararo (Yamaha), i els seus dos perseguidors, l’italià ‘Pecco’ Bagnaia (Ducati) i el català Aleix Espargaró (Aprilia), que, al tancament d’aquesta informació, liderava la taula de temps, cosa poc important en dues jornades en què pilots, equips i fàbriques l’únic que es proposen és provar material per a l’esprint final de l’actual campionat (falten sis carreres) i la preparació de la moto de l’any que ve.

Temes:

Motos